Ambitioner for havvind
Et af de brandvarme emner i dansk politik lige nu er PSO-afgiften og den grønne omstilling – og i forlængelse her af – hvordan vi kan fortsætte den gode danske udvikling indenfor havvind. Derfor havde det Blå Danmark i samarbejde med Dansk Energi sat netop havvind på plakaten.
Det glædede en af deltagerne, nemlig energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt:
-Der er ingen tvivl om, at vi har en styrkeposition på det her felt – og det er et af rationalerne bag, at vi fra regeringen allerede nu tænker i den langsigtede pipeline på havvind. Det gælder nationalt, men det gælder så absolut også internationalt, hvor regeringen netop har indgået en samarbejdsaftale om havvind med landene omkring Nordsøen, der kan gøre Danmark til et Silicon Valley for havvind, sagde Lars Christian Lilleholt i forbindelse med debatten om havvind fredag.
Otto Brøns-Petersen fra CEPOS satte i debatten spørgsmålstegn ved, om det nu også var en klog politik at investere så selektivt og massivt i en grøn omstilling på denne måde. Han argumenterede for, at man ikke burde belave sig på subsidier, men lade kvotereguleringen af drivhusgasser og markedet bestemme gennem investeringer, så der produceres omkostningseffektivt vedvarende energi. Meget tyder nemlig på, at omkostningerne er løbet løbsk på det her felt, og de aktuelle politiske ambitioner om at mindske de aktuelle udgifter til energipolitikken er derfor absolut nødvendige.
Det var Michael Hannibal, global direktør for havvind fra Siemens ikke helt enig i:
-Det er vigtigt, at man politisk ikke ryster på hånden i forhold til energiforliget. Netop forudsigelighed og investeringssikkerhed er alfa og omega, når det kommer til havvind. Derfor er der brug for, at Danmark -både på kort og lang sigt – har ambitioner inden for havvind. For vi har en styrkeposition, som giver masser af jobs og udvikling til landet, som Michael Hannibal udtrykte det efterfølgende.
Rederierne i den maritime offshore-vind sektor spiller også en stor rolle i værdikæden for havvind. Der findes en række velfungerende rederier, som er vokset ud af den danske proaktivitet på dette felt koblet med stærke maritime kompetencer og vilje til at søge nye markeder.
-Det er godt nyt, at ministeren har en klar ambition om, at vi skal udvikle det internationale marked for havvind yderligere. Hans vision om ”havvindens Silicon Valley” kan vi sagtens støtte op om, men vi skal også sikre os, at danske rederier kan blive ved med at høste på dette marked. Det kræver nok, at der eksempelvis bliver rettet op på den skævvridende beskatning for offshore konstruktionsskibe indenfor havvind, hvor vi halter efter vores konkurrerende lande, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening i forlængelse af dagens debat.