Redere politianmeldt
Fem udenlandske rederier er blevet anmeldt til politiet for at overtræde reglerne om, hvor meget svovl skibe må udlede.
Det oplyser Miljø- og Fødevareministeriet, der også står bag politianmeldelsen. Danmarks Rederiforening bakker fuldt op om politianmeldelsen af rederierne, og håber der gives et høj bødestraf, hvis der fældes dom i sagen.
-Det er helt enkelt uacceptabelt, at der snydes med svovlkravene, og vi er tilfredse med, at rederierne nu er politianmeldt. Det er et vigtigt første skridt, men det er vigtigt, at der følges op med en dom og hård straf. Straffen må ikke være symbolsk. Det skal være en bøde, der kan mærkes, så gevinsten ved at snyde fjernes. Vi så også gerne, at man offentliggjorde navnene på rederierne, der har fået en dom, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør med ansvar for miljøpolitik.
Mange penge at spare ved snyd
Der sejler årligt over 100.000 skibe gennem danske farvande til og fra Østersøen, og der er store penge at spare for snydere, der bruger det billigere brændstof, som udleder mere svovl end tilladt. Et mellemstort containerskib kan således spare op til 1 mio. kr. på en tur gennem de nordeuropæiske farvande med de skærpede svovlkrav. Derfor er det vigtigt, at myndighederne opruster på håndhævelse af reglerne.
-Vi ser gerne et endnu mere fintmasket net med mere kontrolprøver, især når reglerne træder i kraft på globalt plan i 2020 eller 2025. Uden det får man hverken de miljømæssige gevinster eller undgår, at de retskafne rederier straffes for at overholde reglerne, siger Maria Bruun Skipper.
Reglerne for, hvor stort et svovlindhold der må være i skibenes brændstof i Nord- og Østersøen, blev skærpet den 1. januar 2015, så brændstoffet skal indeholde 90 pct. mindre svovl. De nye krav har allerede givet en miljøgevinst, da målestationen i Anholt viser, at svovlindholdet er faldet 50-60 pct. siden januar 2015, da reglerne trådte i kraft.