23948sdkhjf

Sulten mangler

Tilfredshed hæmmer vækst.

Hvad er de største styrker og svagheder for Danmark set med globale virksomheders øjne? Hvor skal vi sætte ind, og er danske virksomheder og politikere vågne og omstillingsparate nok i en global konkurrence præget af de skarpeste albuer?

Der blev gået til bidet fra start i debatten ”Med Danmark som afsæt for globale virksomheder” på Postbåden Peter fredag formiddag.

Venstres erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen lagde for med at konstatere, at vi danskere lider af BMW-syndromet:

-Vi har mange opstartsvirksomheder, men det er som om, at vi for hurtigt bliver tilfredse. Så snart der er råd til en god bil, stopper udviklingen. Vi skal være mere sultne, lød det.

Det billede kunne Mærsk’s Annette Stube genkende på en anden front.

-Danmarks grønne brand gør det nemmere for os at rekruttere de gode medarbejdere globalt. Herhjemme beskæftiger vi mange danske og udenlandske studerende. Vi kan rekruttere de bedste, men det er mit indtryk, at de udenlandske generelt er lidt hurtigere til at tage et ekstra fag, starte en lille NGO eller starte egen virksomhed. De er en udfordring, vi alle skal være opmærksomme på i Danmark, sagde hun.

I panelet var Annette Stube, Head of Group Sustainability i A.P. Møller - Mærsk A/S, Kasper Thormod, Director i Arla, Søren Bregenholt, CVP i Novo Nordisk A/S samt erhvervsordfører Torsten Schack Pedersen (V).

En rød tråd i debatten var de danske kompetencer i form af dygtige medarbejdere og forskere, men altså også, hvordan Danmark kan fremelske de næste erhvervsfyrtårn på størrelse med de tre virksomheder i panelet. For Novo Nordisk var det vigtigt, at dansk life science får en strategi, som blandt andet kan medvirke til at udbrede kendskabet til de danske kompetencer globalt.

Kasper Thormod fra Arla fremhævede især, at danske universiteter skal producere viden i verdensklasse og samarbejde endnu mere med de bedste universiteter uden for Danmark. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062