23948sdkhjf

Danske regler skal afprøves

Behov for klare, præcise, fælles EU-regler for cabotage.

- Vi har behov for en klar definition i EU af de nuværende cabotageregler, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD.

Udmeldingen kommer, efter at EU-Kommissionen torsdag den 16. juni 2016 har trukket Danmark for EU-domstolen, fordi de mener, at Danmark fortolker turbegrebet for EU's regler for cabotagekørsel for stramt. Fra den danske vejgodstransports brancheorganisation, ITD, mener man, der bør ske en EU-harmonisering af reglerne for cabotage.

- Det giver sig selv, at hvis EU's 28 medlemslande fortolker reglerne for cabotage forskelligt, så står vi som branche med et kæmpe problem. Derfor mener vi også, at man bør gå efter at lande denne diskussion på et fælles europæisk grundlag, hvor samme regler gælder for en lastbiltransport, uanset hvilket europæisk land der køres cabotage i, siger Karen Roiy.

Fælles EU-regler

ITD's klare udgangspunkt er, at klare fælles EU-regler er vejen frem, og Karen Roiy håber derfor på, at transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt vil gå foran og arbejde for at få de europæiske lande tættere på hinanden i at fremme en fælles definition og fælles håndhævelse af de gældende regler.

- Vores ambition er at sikre de bedst mulige rammebetingelser for transport- og logistiksektoren. Det kan vi kun sikre gennem klare fælles EU-regler. Uklare regler er årsagen til, at vi nu er endt i en ærgerlig retssag. Vores håb er, at Hans Christian Schmidt vil tage teten i Europa og gå i front for at sikre klarere EU-regler for cabotage, siger Karen Roiy.

Finland anklages også

Danmark er ikke ene om at have en sag på cabotageområdet. EU-Kommissionen har også lagt sag an mod Finland for deres fortolkning af cabotagereglerne.

Det forventes, at cabotagedefinitionen tages op i den kommende vejpakke fra EU-Kommissionen – som anslås at blive lanceret i første halvår af 2017.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064