23948sdkhjf

IMO skal på banen

Globale problemer med miljøet kræver en fælles indsats.

Hvorfor er det så svært at blive enige om at stille krav til at sænke skibsfartens CO2-udledning, og hvad skal der til af teknologi, alternative brændstoffer og måden at drive skibene på for at opnå reduktioner fra den transportform, der er afgørende for global handel og vækst?

Det var nogle af de spørgsmål, der blev diskuteret og forsøgt besvaret, da Det Blå Danmark inviterede til debat om klima og skibsfart på Folkemødet fredag eftermiddag.

Ombord på Postbåden Peter bestod panelet af europaparlamentariker Bendt Bendtsen (K), Thomas Egebo, Departementschef i Energi- Forsynings- og Klimaministeriet og Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Fra Danmarks Rederiforenings side var beskeden klar. Vi skal arbejde for international regulering i den FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, selvom der er en lang række af lande, der stritter imod.

-Ca. 2 pct. af den globale CO2-udledning stammer fra søfarten. Det kan måske lyde overkommeligt, men fremskrivninger fra IMO viser, at dette tal kan vokse til 17 pct. i 2050, hvis vi ikke gør noget. Det er uholdbart, og derfor skal vi komme i gang med regulering af søfarten. Det kan kun gøres globalt i IMO, hvis det for alvor skal rykke, sagde Maria Bruun Skipper.

Bendt Bendtsen var enig i, at udfordringen skal løses internationalt og opfordrede til, at EU ikke stikker en kæp i hjulet på de internationale klimaforhandlinger.

-Det var en skam, at søfarten ikke kom med i COP21-aftalen, men det skal ikke få os til at opgive ævred, og i stedet begynde på national eller regional regulering. Det vil kun hæmme vores konkurrenceevne og ikke gøre en forskel for klimaet. Derfor er det afgørende, at EU ikke igangsætter initiativer, der kan svække mulighederne for at få en global aftale. Reguleringen skal ske i IMO-regi, sagde han.

Thomas Egebo, Departementschef i Energi- Forsynings- og Klimaministeriet forklarede, at det så svært ud, da mange udviklingslande er modstandere af en global klimaaftale for søfarten. Han understregede dog, at Danmarks position er klar – IMO er vejen frem, hvis søfartens klimaudfordring skal løftes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063