Nul skader med STILL
Papir- og emballagefabrikken Peterson Packaging har fået et mere sikkert lagermiljø. Det siger både truckførere, teamledere og logistikchefen i Trondheim.
Andersen Truck, som er STILLs repræsentant i Norge, har hidtil levererat 26 trucks til Peterson Packaging i Trondheim - alt fra EGV højløftende stablere til håndtering af paller - til RX 70-70, som håndterer 120.000 tons indkommende returpapir.
STILL’s gaffeltrucks er kun en del af grundene til, at det lykkes ledelse at skabe et sikrere og hurtigere flow af 75.000 tons papir og 25.000 tons emballage, som forlader fabrikken hvert år.
De største trucks hos Peterson Packaging er STILLs RX 70-70, der er miljøvenlige trucks med lavt forbrug.
Stor forskel
Indkøb af enkle og billige sikkerhedsløsninger har gjort en stor forskel for truckførere og ledelse.
- Mere end 100 medarbejdere kører truck i vores fabrik - og vi har en målsætning om nul skader på både mennesker, produkter og udstyr. Det afspejles i alle beslutninger vi træffer, forklarer indkøbs- og logistikchef Trond Ole Winther hos Peterson Packaging.
- Ingen producent er bedre end leverandører, de vælger, fortsætter Trond Ole. Vi gør alt, hvad vi kan for at undgå skader. En stor del af arbejdet er derfor at udvælge leverandører, der bedst skaber betingelser for færre skader på fabrikken.
Det er især truckførerne, der mærker de små ændringer på de enkelte trucks. Inde i førerkabinen logges alle varer, som hentes, og føreren får oplysninger om, hvilke varer, der skal hentes efterfølgende. I administrationen er det mest STILLs flådeoptimerings system FleetManager, der gør indtryk. Ingen truck kan startes uden kvittering fra en elektronisk chip, der er registreret på hver fører.
- For os handler flådestyring om ansvarlighed, kvalitet samt samspil mellem menneske og maskine. Sikkerheden for vores medarbejdere og arbejdsmiljø har en høj prioritet. Nu registreres alle skader. Det er nu lettere for os at forbedre og optimere den måde, som vi anvender de forskellige trucks, når vi har data om personskader, der opstår. Det gælder f.eks. hvem der kørte trucken, og hvilken opgave trucken var beskæftiget med, siger Trond Ole.
Fald i skader
- Vi har allerede set et fald i antallet af skader på anlægget, fastslår Trond Ole. Han tilføjer, at efter indførelsen af STILL FleetManager er det blevet lettere at visualisere konsekvenserne af skader på faciliteterne for truckførerne.
Samtidig tilpasser Trond Ole og kollegerne truckflåden med hjælp af FleetManager.
- Kendskabet til systemet tillader os at optimere truckflåden, eftersom vi kan tilføje eller reducere antallet af trucks afhængigt af, hvad vi ser af behov. Selvfølgelig er det langt mere rentabelt at have det antal trucks, vi har brug for - hverken mere eller mindre.