23948sdkhjf

80 hørte om køre-hviletid

Antallet af sager er faldende.

I går deltog 80 medlemmer og ikke-medlemmer fra branchen på ITD’s  køre- og hviletidsdag med repræsentanter fra både bus- og godsbranchen. Stemningen til mødet var god, og interessen for ITD’s køre- og hviletidssystem, TachoWeb, var stor.

- ITD har et utroligt godt redskab, som sætter vognmanden i stand til at lave den egenkontrol, som vognmanden er forpligtiget til, siger Lars Nielsen, chefkonsulent i ITD.

I ITD oplever man, at branchen har rykket sig og har taget godt imod analyseværktøjet.

- Første skridt på vejen for at nedbringe antallet af overtrædelser er selvfølgelig at erkende, at branchen er forpligtet til at lave egenkontrollen. I ITD oplever vi, at vognmændene har taget værktøjet til sig, og resultatet taler sit tydelige sprog, fortsætter Lars Nielsen.

Massivt fald i overtrædelser

- Antallet af køretimer er steget til over det dobbelte, fra da vi startede i 2012 og til nu. Samtidig er antallet af overtrædelser faldende. Det er et resultat, vi alle kan være meget stolte af. Det er enestående, at ITD har en så stor datamængde. Den er baseret på 30 mio. køretimer fra opstarten i 2012 til nu. Bare i marts i år havde vi ca. 900.000 køretimer i statistikken, uddyber Lars Nielsen.

Der var ros til de fremmødte i salen, men de blev alligevel opfordret til at gå hjem og se på, hvordan de kan gøre det endnu bedre. Samtidig lovede ITD, at de fortsætter med at være aktive på internationalt plan, hvor målet er bedre rammevilkårene for branchen.

- Selvom vi har opnået et massivt fald i overtrædelser, er der stadig plads til forbedringer, siger Lars Nielsen og fortsætter:

- Hvis vi virkelig skal presse antallet af overtrædelser helt i bund, så skal vi fortsætte den internationale dialog, og vi skal således også i fremtiden være aktiv på internationalt plan. Dernæst er det af lige så stor betydning, at dialogen mellem vore brugere og ITD's køre- of hviletidsteam gives den højeste prioritet. Alene på den måde kan vi sikre en fortsat udvikling af et egenkontrolsystem, som tager sit afsæt i vore brugeres hverdag og det aktuelle regelsæt, slutter Lars Nielsen.

Undgå fodfejl

En af Færdselsstyrelsens opgaver er at tjekke, om vognmanden har en ordentlig egenkontrol. Det er en opgave, styrelsen har overtaget fra Rigspolitiet. Derfor deltog direktøren for Færdselsstyrelsen, Stefan Søsted, på ITD’s køre- og hviletidsdag for at fortælle, hvordan det går med opbygningen af virksomhedskontrollen.

Stefan Søsted havde en hilsen med fra transport- og bygningsministeren, Hans Chr. Schmidt.

- Ministeren har bedt Færdselsstyrelsen om at se på den øgede proportionalitet i sanktionering og frakendelse. Ligeledes lyder beskeden på, at virksomhedskontrollen skal være i øjenhøjde, siger Stefan Søsted og fortsætter med en pragmatisk tilgang til ministerens opgave.

- Virksomhedskontrol skal være mere servicemindet. Der, hvor man begår en fodfejl, skal myndighederne være tilbageholdende med at lange bøder over disken, og der, hvor man bevidst forsøger at manipulerer med reglerne, skal der slås hårdt ned, siger Stefan Søsted.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079