Forvent kaos
På et møde i Bruxelles er det netop blevet meddelt, at den bebudede franske mindsteløn også vil komme til at omfatte internationale transporter. Det dæmper ikke transport- og logistiksektorens frygt for det kaos, der vil opstå, når de franske myndigheder fra 1. juli 2016 vil håndhæve loven.
- Danske Speditører har tidligere oplevet lande som Tyskland og Norge gøre det, som Frankrig nu har gang i. Det har givet speditører og andre, der arbejder med grænseoverskridende transport ekstra bøvl, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at franskmændenes initiativ også vil føre til ekstra byrder, siger Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.
Når Frankrig nu indfører mindsteløn for cabotage og international transport, bliver der tale om endnu en national særordning på transportområdet, der kommer til at udfordre hele ideen om et frit transportmarked i EU-området.
- I Danske Speditører mener vi, at vejen frem er fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Kun på den måde kan man sikre så letflydende transportstrømme som muligt. Derfor er jeg spændt på, hvor længe den franske særordning reelt kommer til at leve, når nu EU-systemet lancerer en samlet vejpakke om 7-9 måneder. Til den tid bliver der virkelig strid og konfrontation, hvis EU-landene Tyskland og Frankrig står fast på deres nationale særordninger, siger Henrik Beck.
Med såkaldt selvkørende vognmænd som eneste undtagelse omfatter den franske lov om mindsteløn alle, der foretager internationale transporter til og fra Frankrig samt kører cabotageture i Frankrig.
Udover et krav om mindsteløn stilles der også krav om dokumentation. En central del af dokumentationskravet er en attest omkring udstationering samt, at der skal være en repræsentant - eller agent - i Frankrig.
Spørgsmål om både dokumentationskrav og agenter har affødt en lang række spørgsmål fra branchen både før, under og efter det netop afholdte møde i Bruxelles.
- De franske myndigheder er tilsyneladende godt klar over, at de nye regler vil medføre en lang række praktiske udfordringer. Derfor er det ikke et øjeblik for tidligt, at de franske myndigheder netop har lovet at lægge en oversigt over ofte stillede spørgsmål og de tilhørende svar ud på deres hjemmeside i løbet af meget kort tid. Det venter vi stadig på, sådan at vores medlemsvirksomheder kan få korte og præcise svar på alle de mange praktiske spørgsmål, der selvfølgelig dukker op. Det er da det mindste, vi kan forlange, siger Henrik Beck.