23948sdkhjf

Fragtbrevet bliver aldrig væk

Digitalisering vigtig for transportbranchen.

Af Kim Høi, vicedirektør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

De fleste vognmænd, speditører og kunder kender kun alt for godt til krøllede og mere eller mindre udviskede kragetæer i ulæselige fragtbreve, der vises frem mange gange på en dag eller sågar forsvinder undervejs på en transport. Det kan kun vække forundring, at udviklingen på dette område har stået i stampe i så mange år. Ikke mindst fordi fragtbrevet er et meget centralt element i det daglige arbejde for en transport- og logistikvirksomhed.

Med den øgede digitalisering af sektoren er digitale fragtbreve et vigtigt skridt frem for vores branche. Udmeldinger om, at EU til efteråret kommer med et digitalt fragtbrev, er landet. Folkene bag disse udmeldinger glemmer dog i deres iver, at det digitale fragtbrev allerede er udviklet, og at de første virksomheder allerede tilbyder det til danske vognmænd. I ITD har vi gennem de sidste år udviklet et digitalt fragtbrev – det såkaldte eCMR®, som allerede er ude og køre på de europæiske veje hos enkelte af vores medlemmer, og som opfylder alle krav og standarder fra EU.

At Europa bevæger os i en mere digitaliseret retning ses også i, at en af de til nu største barrierer for digitale fragtbreve - Tyskland, er vendt på en tallerken. Tyskland er begyndt at bløde op i forhold til digitale fragtbreve og accepterer dem nu.

Fordelene ved et elektronisk fragtbrev er mange. For det første fungerer det upåklageligt og sikrer, at fragtbrevet aldrig bliver væk. Risikoen for fejl og bødepålæg mindskes hos chaufførerne, da fragtbrevet altid er tilgængeligt eller i yderste konsekvens kan fremsendes direkte, hvis der er uoverensstemmelser. Overblikket bliver desuden større hos vognmanden, og kunden kan reagere hurtigt, hvis der opstår problemer, eller godset har taget skade. En anden fordel set med mine øjne er, at fragtbrevet fra ITD ligner det, vi alle kender fra papirudgaven, og kommer på en række sprog. Endelig er der et økonomisk aspekt, som også er værd at tage med ind i overvejelserne.

Vi anser det kun som et spørgsmål om tid, før digitaliseringen for alvor får tag i branchen, og derfor er det en god idé at være forberedt som vognmand. Og jo flere der lader sin virksomhed digitalisere jo bedre, fordi det åbner op for at udvikle og effektivisere processerne bag systemet.  I sidste ende vil det komme den enkelte vognmand og medarbejderne til gavn i deres daglige arbejde.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078