23948sdkhjf

Kurerforening vil fjerne brodne kar

SKV står bag flere dele af B 165.

Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører (SKV) under DTL har siden foreningens stiftelse i januar 2015 nedfældet ni politiske mærkesager, der blandt andet skal skabe lige vilkår i varebilstransportbranchen, fjerne branchens brodne kar og give branchen et bedre ry.

Foreningen har bidraget til flere af elementerne i beslutningsforslag B 165 om, at godskørsel med varebiler under 3.500 kg omfattes af godskørselsloven, som i øjeblikket behandles i Folketinget.

B 165 til forhandling

SKV-formand Thomas Jensen, der til daglig er direktør i Rødekro Kurér, er initiativtager til foreningen, der har omkring 35 medlemsvirksomheder.

Han fortæller, at SKV har haft flere ting på dagsordenen i foreningens cirka halvandet års levetid - heriblandt at skaffe gode indkøbsaftaler for foreningens medlemmer.

Men i øjeblikket er det dog beslutningsforslag B 165, der onsdag den 11. maj var til førstebehandling i Folketinget, der får foreningens største opmærksomhed. Forslaget er stillet af socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn og partikollegaen Christian Rabjerg Madsen og søger at sikre, at varebiler under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven og af en ordning efter svensk forbillede, der regulerer hviletidsreglerne.

Ifølge Thomas Jensen er det nemlig på tide, der lovgives om lige vilkår i varebilstransportbranchen. Både af hensyn til fair konkurrence, trafiksikkerhed og branchens ry:

- I dag har vi ikke nogen regler. Man skal bare have et momsnummer og et kørekort for at kunne leje en bil og starte kurervirksomhed. Men mange af de nystartede firmaer kender ikke reglerne, og de ved for eksempel ikke, hvordan man skal lave bogføring. Når de så lukker, fordi de har brugt momspengene, så går de konkurs, og så er det alle os andre, der skal betale for det. Derfor vil vi gerne fjerne nogle af de brodne kar, der er i branchen, siger Thomas Jensen.

Krav om uddannelse

Blandt foreningens ni politiske mærkesager, hvoraf de fleste er med i B 165, finder man ønskerne om en tilpasning af arbejdsmiljøreglerne, hviletidsregler efter svensk model og transportkøberansvar for at komme nærmere at højne niveauet i den lette ende af vejgodstransportbranchen.

Men det er især kravet om bestået vognmandskursus og uddannelse af chauffører, der ligger Thomas Jensen mest på sinde at fremhæve:

- Hvis man kører gods mod betaling, skal man have tilladelse til det. Vi foreslår, at man skal have bestået et branchetilpasset vognmandskursus, før man kan få tilladelse til at drive kurervirksomhed. Vi kalder det en light-udgave af vognmandstilladelserne inden for lastbiltransport, der kun omfatter biler under 3.500 kg. Hvis man skal have en vognmandstilladelse, så bliver det heller ikke så nemt at indsætte en stråmand. Derudover har vi også stillet forslag om uddannelse af chauffører, som vi heller ikke har i dag, siger SKV-formanden og tilføjer, at det desuden er glædeligt, at beslutningsforslag B 165 også foreslår, at man ikke skal kunne stifte virksomhed med varebilstransport, hvis man har gæld til det offentlige ud over 50.000 kr.

Vil forbedre dårligt ry

De overordnede mål med beslutningsforslag B 165 og foreningens ni politiske mærkesager er at skabe mere lige vilkår i varebilstransportbranchen og at bidrage til færdselssikkerheden.

Men Thomas Jensen lægger heller ikke skjul på, at han også gerne ser, at branchen får et bedre ry, end den har i dag:

- Vores offentlige ry kunne godt trænge til et nøk opad, og det er på flere parametre. Det skader ikke kun vores ry, at mange virksomheder lukker. Mange ser os også som nogen, der kører med hovedet under armen på motorvejen. Men vi har også et noget blandet ry i transportbranchen, som er mindst lige så vigtigt, og beslutningsforslagets forskellige initiativer skulle også gerne hjælpe på det ry, siger Thomas Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078