Sådan gik det Top 5
For de største luftfragtspeditør i Europa blev 2015 et år med blandet succes, men som med danske briller var meget spændende.
På globalt plan steg aktiviteterne i luftfragtmarkedet i 2015 med cirka 2,2 procent, mens det europæiske luftfragtmarked sidste år vurderes til at have været nogenlunde på niveau med 2014.
Nogenlunde på niveau med forrige år kan man dog ikke kalde de store udsving, de fem største europæiske luftfragtspeditører noterede sig i mængden af håndteret luftfragt i 2015, og som luftfragtmediet Aircargonews har samlet et overblik over.
DHL fortsat ledende
Verdens ubetinget største luftfragtspeditør – tyske DHL Global Forwarding – blev det af de største europæiske selskaber, der i 2015 måtte notere størst tilbagegang. Hele 7,3 procent faldt den samlede volumen med, der endte på 2,1 mio. tons håndteret luftfragt.
Faldet i volumen skyldes DHL’s selektive markedsstrategi, hvor selskabet de senere år har skillet sig af med forretningsområder med ringe margin. Den strategi har man kunnet aflæse direkte på bruttoresultatet for 2015, der steg med 1,2 procent til cirka 6,92 mia. kr.
På trods af nedgangen i cargo-aktiviteter formåede den tyske transportgigant at fastholde positionen som markedsledende på globalt plan.
DSV femtestørst
Europas næst-, tredje- og fjerdestørste luftfragtspeditører formåede ligeledes at beholde deres pladser i det forgangne år:
Tysk-schweiziske Kuehne + Nagel cementerede på flot vis selskabets globale andenplads med en stigning i aktiviteterne på 4,7 procent til 1,2 mio. tons håndteret luftfragt.
Tyske DB Schenker ånder konkurrenten fra K + N i nakken med 1,1 mio. tons håndteret fragt, hvilket var en stigning på 1,4 procent.
Europas fjerdestørste og verdens sjettestørste luftfragtspeditør, schweiziske Panalpina, måtte notere et fald i aktiviteterne på 2,6 procent til 836.000 tons.
Endelig lykkedes det danske DSV Air & Sea, med opkøbet af amerikanske UTi Worldwide og en stigning i efterspørgslen på intet mindre end 8 procent til 311.000 tons håndteret luftfragt, at kæmpe sig op ad rangstigen og indtage pladsen som Europas femtestørste og verdens ottendestørste luftfragtspeditør.