Slut med chaufførmangel?
Der er kommet væsentligt flere ansatte hos virksomhederne i den danske transportsektor i de senere år. Men den positive udvikling i beskæftigelsen kan være slut.
Det vurderer flere økonomer.
Årsagen er den forkølede økonomiske vækst i Danmark og resten af Europa.
Økonomernes bekymring bunder i den såkaldte lønkvote, der viser virksomhedernes lønomkostninger i forhold til den samlede værdiskabelse. Ifølge tal for Danmarks Statistik, så er lønkvoten inden for handel og transport nu næsten oppe på samme niveau som i 2008, lige inden finanskrisen for alvor satte ind.
- Virksomhederne har købt alt for meget ind i denne opsvingshistorie, som aldrig rigtigt har materialiseret sig. Hvis det er tilfældet, kan man godt være bekymret for, at de skal til at afskedige i stor stil, udtaler cheføkonom Steen Bocian fra Dansk Erhverv til Finans.dk.
Danske transport- og handelsvirksomheder har til sammen øget antallet af ansatte med 30.000 siden starten af 2013. Sammen med er erhvervsservice-sektoren tegner de to sektorer sig for den største fremgang i beskæftigelsen herhjemme i de seneste tre år.