Image til debat
Transportminister Hans Christian Schmidt tog efter sin tiltrædelse initiativ til en række såkaldte ”lytte-møder” med vejgodstransportbranchen. Ministeren samlede i sidste uge branchen igen, for at se om der kunne drages nogle konklusioner.
Konferencen kom vidt omkring. Tre temaer var på programmet for dagen: Køre- og hviletider, varedistribution i ydertimerne og endelig branchens image- og rekrutteringsudfordringer, var sat på dagsordenen.
Hans Christian Schmidt appellerede til forsamlingen om at dagen gerne skulle bruges på at finde reelle løsninger, og lovede at kigge på om køre- hviletidsreglerne kunne gøres enklere og på at få ”et mere balanceret forhold mellem forbrydelse og straf”.
Han efterlyste derfor mere konduite fra myndighederne i forhold til fejl og konkluderede, at han i løbet af dagen havde opfanget, at der var enighed om at der skulle arbejdes for at systematisk fusk med køre- hviletiderne skulle sanktioneres kontant, men at sanktionsregimet med utilsigtede fejl skulle skrues ned. Ministeren konkluderede også, at det var urimeligt, at man skulle kunne miste sit private kørekort på grund af ejl begået i lastbil.
Til debatten om image og rekruttering lod DTLs direktør Erik Østergaard forstå, at problemer med image og rekruttering ikke kan løses ved at vende det blinde øje til problemerne.
Unge mennesker kan godt læse skriften på væggen, og de forstår godt, at hvis de skal konkurrere om opgaverne som chauffører eller unge vognmænd med østchauffører, så får de ikke den økonomi og levestandard, de ønsker sig – og så vælger de et andet erhverv.