23948sdkhjf

EU-støtte vigtig for omstilling

Grøn søfart til debat i Europa-Parlamentet.

Hvordan kommer Europa i retning af renere brændstoffer i transporten? Det var hovedspørgsmålet, da dansk og svensk søfart sammen satte fokus på udfordringen i Europa-Parlamentet tirsdag med blandt andet LNG som en løsning.

Det kom blandt andet frem, at EU har støttet omstillingen til LNG med næsten 300 mio. euro.

En af dagens værter var det danske medlem af parlamentet Ole Christensen (S). Han satte i sin velkomst fokus på en af ambitionerne i EU's tilgang til LNG. Der skal således være infrastruktur på plads i 2025, så man til den tid skal kan tanke LNG i de mange, udpegede ”core ports” i EU.

Hønen og ægget

-Det handler lidt om hønen eller ægget. Vi skal både have rederne til at sejle på LNG, samtidig med at vi skal udvikle en LNG-infrastruktur, så det giver mening for både redere og havnene. For mig er det både og – vi bliver nød til at arbejde på begge fronter, konstaterede Ole Christensen ved arrangementet.

Han blev bakket op af flere andre MEP’er såsom danske Bendt Bendtsen (K), som på tværs af partiskel var med til at sætte fokus på den grønne omstilling af transporten. Det gjaldt også Gesine Meissner (tysk, liberale gruppe), Jose Inacio Faria (portugisisk, liberale gruppe) og Jytte Guteland (svensk, socialdemokratiske gruppe), som alle beklagede, at søfarten ikke var med i den globale COP-aftale fra Paris i 2015. De lyttede blandt andet det Skagen-opererede rederi Terntank, som fortalte om deres EU-støttede projekt:

-95 procent af vores omsætning er i den nordeuropæiske SECA [Nordsøen og Østersøen], og derfor ville vi særlig gerne gå forrest. Vi valgte LNG – og det skete i tæt samarbejde med vores kunder, olieselskaberne, som ønsker at være på forkant på dette punkt. Nu er vi så langt, at det første skib skal testes på havet den 18. maj, og vi forventer det leveret fra Kina i juni, fortalte Dick Höglund, finanschef i Terntank, om de nybyggede skibe, som kun er gjort mulige via støtte fra EU’s midler til udvikling af grøn transport.

Netop støtten fra EU er væsentlig for den ønskede omstilling, som på flere områder har været med til at fremme innovationen i den danske skibsfart. Derfor var det også væsentligt for Danmarks Rederiforening, at bidrage til at få fokus på resultaterne af, at EU aktivt er gået ind i den udfordring.

-Jeg er rigtig glad for, at vi – sammen med vores svenske søsterorganisation – kunne skabe opmærksomhed om de resultater, som er nået i søfarten. Vi er jo i gang med en omstilling på tværs af erhvervet, som har mange ansigter såsom nye brændstoffer, øget energieffektivitet og håndtering eller begrænsning af emissioner, som søfart nu giver. Derfor var det væsentligt for mig, at vi i dag fik sendt et klart signal om, at vi som industri er i gang og tager ansvar, konstaterede Simon C. Bergulf, EU-chef i Danmarks Rederiforening.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095