Ny Kattegat-analyse, tak!
Under overskriften ”Efter Kattegatanalysen – hvad nu?”, var omkring 150 folketings-, byråds- og regionspolitikere, erhvervsfolk og øvrige interesserede borgere mødt op i Centralværkstedet i det indre Aarhus til den stort anlagte konference arrangeret af Aarhus Kommune og Kattegatkomiteen.
Til det spørgsmål var der på dagens arrangement mange bud på svar på, der dog alle mere eller mindre var ens: Der er behov for en ny Kattegatanalyse.
Misvisende grundlag
Baggrunden for konferencen var den Kattegatanalyse, som regeringen, med transportminister Hans Christian Schmidt i spidsen, i december 2015 fremlagde, og som er blevet tolket som et forsøg på at skyde planerne om en Kattegatforbindelse ned.
En række aktører, som Kattegatkomiteen og Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard i går stod i spidsen for, mener nemlig, at analysen er baseret på forældede, konservative og for pessimistiske tal og fremtidsforudsigelser. Budskabet på konferencen var, at en forbindelse over Kattegat er af så stor vigtighed for blandt andet den danske sammenhængskraft, at der skal en ny analyse til, som skal basere sig på mere retvisende tal.
Bestilt af Kattegatkomiteen fremlagde Rambøll egne beregninger, som analyseinstituttet mener er tættere på virkeligheden, end de beregninger regeringen lagde til grund i den seneste Kattegatanalyse. Blandt andet mener Rambøll, at trafikvæksten bliver højere end antaget i Kattegatanalysen, og desuden at anlægsprisen nærmere lyder på omkring 90 mia. kr. end den tidligere analyses beregninger på 117,9 mia. kr.
Debatløs debat
Ingen konference uden en debat. Derfor havde de tre folketingspolitikere, Andreas Steenberg fra Radikale Venstre, Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne og Carsten Bach fra Liberal Alliance, formand for KL, Martin Damm, der denne dag var mødt op som borgmester i Kalundborg Kommune, samt Jens Kampmann, formand for Kattegatkomiteen, fundet plads på scenen for at debattere en ny Kattegatanalyse og svare på spørgsmål fra de fremmødte.
Dog var der ikke meget debat over debatten, da ingen folketingspolitikere fra Venstre, der som nævnt med transportminister Hans Christian Schmidt i spidsen var budbringer af den tidligere så kritiserede analyse, havde kunnet afse tid til at møde op til konferencen.
Derfor endte konferencen i større eller mindre grad i konsensusset om, at der er behov for en ny Kattegatanalyse, mens argumenterne imod stod ærgerligt uimodsagt.
Michael Aastrup Jensen, et af Venstres folketingsmedlemmer valgt i Østjylland, udtalte dog senere på aftenen i TV2 Østjylland:
- På den kortere bane er det her noget, vi skal have undersøgt. Og derfor har transportministeren også sagt, at nu må vi få alle tallene belyst endnu en gang og se på, om der er nogen muligheder for det her. Men lad os ikke glemme, at så længe vi diskuterer Kattegatforbindelse og andre meget visionære projekter på den lange bane, så flytter man jo samtidig i Østjylland fokus væk fra det, som er her-og-nu problemet – nemlig spørgsmålet om E45. Og det er det, jeg er nervøs for som lokalvalgt folketingsmedlem: At vi ikke står sammen om E45 og bruger al politisk kapital på det, sagde Michael Aastrup Jensen.