Nye skibsfusioner på vej
Det hårdt pressede containermarked har ført til flere fusioner blandt rederi-giganterne – og den udvikling ser ud til at fortsætte.
Fusion eller samarbejde? Rederierne konsoliderer sig og i sidste uge kom der gang i forhandlingerne rederierne imellem.
CMA CGM bekræfter, at selskabet danner en ny alliance med Cosco, Evergreen og OOCL, der får navnet Ocean Three. Dette vil betyde, at alliancen får en betydelig indflydelse på alle de vigtigste skibsruter: Asien - Nordeuropa, Asien- Middelhavet, Asien-Mellemøsten og Asien - USA – både øst- og vestkyst.
Desuden er der nu forhandlinger mellem Hapag-Lloyd og arabiske UASC om en fusion, oplyser Hamborg-rederiet, der sidste år voksede markant på markedsandele ved opkøbet af CSAV. En fusion mellem Hapag-Lloyd og UASC vil bringe de forenede kræfter op på en femteplads på ranglisten over verdens største container-rederier. Kapaciteten efter en fusion vil være på 1,5 mio. teu.
Ocean Three vil på den vigtige rute Asien – Europa får en markedsandel på 26 procent, mens det førende samarbejde Maersk og MSC vil sidde på 34 procent, vurderer eksperter.
Rederiernes planer kan dog bremses af konkurrencemyndigheder.