23948sdkhjf

Bommene må ikke gå ned

Spot på grænsekontrollens pris.

Landstingssalen på Christiansborg lagde tirsdag eftermiddag rammen for en debat om grænsekontrollens pris og udfordringen med migrationsbølgen i Europa. Bag konferencen stod ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport og Tænketanken EUROPA.

Omdrejningspunktet for konferencen var konsekvensen af et muligt Schengen-kollaps og den nuværende migrationskrise, der har presset det europæiske samarbejde til det yderste. Blandt paneldeltagerne var der bred enighed om, at det vil få massive økonomiske konsekvenser, hvis de europæiske lande igen vælger at sænke de nationale grænsebomme.

Høj pris

Ifølge Dr. Thieß Petersen fra den anerkendte tyske tænketank, Bertelsmann Stiftung, vil det koste Danmark mellem 52 og 160 mia. kroner over en periode på 10 år, hvis grænsekontrollen igen gøres permanent. Det vil især ramme erhverv, der er præget af høj konkurrence og pressede priser, som eksempelvis transport- og logistikbranchen.

Europapolitisk chef i ITD – Karen Roiy, der også deltog i panelet, gav de fremmødte et perspektiv på de udfordringer, som den danske transport- og logistiksektor ser ind i, hvis EU's medlemsstater indfører nationale grænsekontroller.

Kollaps bekymrer

- ITD's medlemmer oplever ikke de store problemer i forbindelse med den nuværende grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse, men vi er meget bekymrede for et eventuelt Schengen-kollaps. Bliver der indført permanent grænsekontrol i hele EU, vil det ramme vores branche hårdt. Tidsforskydninger kan i sidste ende resultere i, at de konkurrenceudsatte produktionserhverv vil have sværere ved at afsætte deres varer, fordi de bliver fordyrede som følge af længere transporttider. Det giver mindre arbejde til transportbranchen, og vil betyde vækst- og produktionsstab, siger Karen Roiy.

Da debatten berørte mulige løsningsforslag på den nuværende migrationskrise, var paneldeltagerne over en bred kam enige om, at kun en fælles europæisk tilgang vil løsne den politiske knude, som Europa i dag står overfor.

Problematisk

- Hvis tendensen med nationale grænsekontroller forsætter, vil det være meget problematisk for transport- og logistikbranchen. Derfor støtter vi op om en styrkelse af de ydre grænser, så vi kan holde de indre grænser åbne til gavn for det indre marked og den danske eksport, siger Karen Roiy.

Paneldeltagerne var: Karen Roiy, Europapolitisk chef, ITD; Bjarke Møller, direktør, Tænketanken EUROPA; Dr. Thieß Petersen, økonom, Bertelsmann Stiftung; Philipp Schröder, professor, Aarhus Universitet; Katia K. Østergaard, adm. direktør, HORESTA; Anders Ladefoged, underdirektør, Dansk Industri; Martin Lidegaard, Radikale Venstre; Peter Kofod Poulsen, Dansk Folkeparti; Jan E. Jørgensen, Venstre; Peter Hummelgaard Thomsen, Socialdemokraterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062