Børn møder lastbiler
Mandag den 25. april fra kl. 10.00 – 10.30 har Danmarks største trafiksikkerhedskampagne, Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, som er henvendt til børn fra 3. – 5. Klasse, åbningsarrangement på Kirkebakkeskolen i Vejle med deltagelse af Jan Lund Hammer, kendt fra TV udsendelsen ”Rigtig Mænd”. Jan kører til dagligt lastbil som skraldemand i Aarhus. Skolens 3. – 5. klasser undervises fra morgenstunden både før og efter pressemødet kl. 10.00 til 10.15. Fokus er at lære børnene, hvordan de placerer sig og tager sig i agt, når de møder lastbiler i trafikken, der skal til højre.
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde skal i gang med sin 13. sæson, og ca. 93.000 elever har allerede modtaget undervisningen. Børnene lærer, at når de som cyklister skal ligeud i et vejkryds, samtidig med at en lastbil skal til højre, så skal de tage sig i agt for lastbilens kritiske zone.
Chaufførens ansvar
Som udgangspunkt er det chaufførens ansvar at undgå højresvingsulykker, men opgaven med at orientere sig efter cyklister både gennem ruderne og i op til 4 spejle og på samme tid, være opmærksom på den øvrige trafik og på at manøvrere lastbilen, er en vanskelig opgave, som muligvis ligger på grænsen af den menneskelige opfattelses¬evne. Mere end 80 % af de fatale ulykker sker omkring lastbilens front eller højre side af førerhuset. Cyklisten bliver typisk kørt over af højre forhjul. Derfor er det som cyklist og fodgænger vigtigt at være bevidst om risikoen og holde sig ude af en lastbils kritiske zone.
I 2016 vil kampagnen primært besøge folkeskoler i Østjylland, fra Aarhus til Herning i nord ned til Vejen og Kolding i syd, og afvikles i perioden fra uge 17 til uge 23. Der er i år tilmeldt 52 skoler, og der undervises ca. 215 klasser.
Bedre trafikadfærd
Partnergruppen bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde består af vognmandsorganisationen DTL, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd, Volvo Trucks, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop. De håber, at kampagnen kan være med til at etablere en bedre og mere hensigtsmæssig trafikadfærd og dermed reducere antallet af ulykker, hvor lastbiler er involveret.
Siden 2005 er 167 mennesker kommet til skade i forbindelse med højresvingsulykker. Heraf var knap 25% med dødelig udgang. De fatale ulykker har i en årrække været for nedadgående, men med store udsving som i 2013, hvor 7 personer omkom. Heldigvis er den positive udvikling fortsat i 2014 og 2015.