Speditørbøn løb på stengrund
IMO-kravet om angivelse af en verificeret totalvægt på skibscontainere, der træder i kraft 1. juli i år, har skabt usikkerhed hos Danske Speditører har sammen med moderorganisationen Dansk Erhverv. Speditørerne frygter – på baggrund af meget blandede internationale signaler om implementeringen – at Danmark over implementerer kravet.
Danske Speditører har derfor opfordret til, at regeringen og Søfartsstyrelen sætter den danske bekendtgørelse på ventemusik indtil det er klart, hvordan IMO-kravet bliver implementeret i en række store lande.
IMO-kravet – som Danmark og danske rederier har arbejdet aktivt for at få indført - pålægger afskibere eller deres repræsentanter, at angive en certificeret vægt på containeren. Det er denne praktiske og administrative byrde, der har vakt voldsomme protester – eksempelvis i USA.
Interessekonflikt
Men det fremgår af et ministersvar til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, at erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen ikke har tænkt sig at opfylde speditørønsket.
Udvalget havde stillet spørgsmålet om et ”nabotjek” på opfordring fra Danske Speditører og Dansk Erhverv.
- Danske Speditører ønsker, at Danmark udskyder gennemførelsen af de nye globale regler om vejning af containere, indtil der er sikkerhed for at de gennemføres i alle lande. Der er imidlertid gode grunde til, at man globalt er blevet enig om de nye regler. Der er i de senere år sket en række ulykker, hvor store skibe har mistet containere til søs, eller skibsskroget har fået omfattende skader som følge af overbelastning. Senest i juni 2013 forliste containerskibet MOL COMFORT i Rødehavet. En af hovedårsagerne til disse ulykker tilskrives forkerte vægtoplysninger om containerne, skriver Troels Lund Poulsen.
Han peger på, at Danske Speditører og Dansk Erhverv er blevet hørt tidligere i processen, og her har udtrykt tilfredshed med processen.
- De nye regler vil forbedre sikkerheden ved transport af containere og forhåbentlig medvirke til at forhindre ulykker i stil med forliset af MOL COMFORT. Reglernes globale karakter sikrer desuden lige konkurrencevilkår på tværs af landegrænser, og jeg hilser derfor de nye regler velkommen, slutter Troels Lund Poulsen.