Samarbejdet i transportkæden skal styrkes
På dagens havnekonference i DGI-Byen lægger administrerende direktør Anne H. Steffensen vægt på, at danske havne tager udfordringen op og medvirker til at sikre, at nærskibsfart og intermodal transport fra dør til dør bliver mere attraktivt for transportkøberne.
Danske Havne er i disse dage vært for den årlige havnekonference for medlemmer og andre interessenter. Der er tale om en større event over tre dage.
I sit indlæg betoner Anne H. Steffensen, at der er behov for at tænke i nye løsninger for at fremme godsomsætningen.
-Fra rederierhvervet ser vi en oplagt mulighed for, at danske havne kan agere mønsterbrydere, og derigennem blive rollemodeller på europæisk plan, siger hun.
Tabte markedsandele skal genvindes
Nærskibsfarten i Europa har over de senere år tabt markedsandele og er nu nede på 33% af den samlede godstransport i EU. Det er en meget uheldig udvikling, der er direkte i strid med EU’s målsætning om, at mere gods skal transporteres ad søvejen.
Skal tendensen ændres er der behov for, at alle transportkædens aktører i fællesskab får kigget på, hvordan transportydelsen kan gøres mere attraktiv. Det gælder ikke mindst havnene, der spiller en afgørende rolle i den intermodale transportkæde, der sikrer dør til dør levering via søvejen.
-Det er overset, at de mange aktører i den intermodale transportkæde er fælles om at levere en samlet transportydelse fra dør til dør. I stedet har hvert led i kæden fokus sin på sin egen andel. Vi skal have større fokus på kundens behov og den samlede transportydelse, der skal gøres mere effektiv, smidig og billigere, så vi kan få mindsket trængselsproblemerne på de europæiske veje, mener Anne H. Steffensen.