23948sdkhjf

Stena Line bestiller miljøvenlige færger

Bygget over selskabets eget design.

Det svenske færgerederi Stena Line har netop offentliggjort bestillingen af fire nye og brændstofeffektive fragt- og passagerfærger, der efter planen skal indsættes på nogle af rederiets nordeuropæiske ruter i 2019 og 2020.

Ordren på de fire ro-pax fartøjer er sendt af sted til det kinesiske skibsværft AVIC Shipyard, der kommer til at bygge færgerne over Stena Lines eget skibsdesign, der blandt andet er optimerede for brændstofeffektivitet og fleksibilitet.

Færgerne får en kapacitet på 3.000 lastemeter med et bildæk, der bygger på et gennemkørselsprincip, ligesom de kan tage op til 1.000 passagerer. Hovedmotorerne kommer til at være ”gas ready” og dermed forberedte til drift på methanol eller LNG (flydende naturgas). Ifølge Stena Line bliver de nye færger nogle af de mest brændstofeffektive i verden.

Stena Line oplyser, at den netop underskrevne kontrakt er med forbehold for godkendelse i april, og at den desuden giver mulighed for at udvide ordren med yderligere fire skibe.

Bygget over eget design

Administrerende direktør i Stena Line, Carl-Johan Hagman, forudser, at de fire nye færger kommer til at sætte en helt ny branchestandard for færgebyggeri i fremtiden.

- Vi er meget tilfredse med, at Stena AB har underskrevet en ordrekontrakt på fire nye færger med mulighed for at bestille yderligere fire. Færgerne bygges ud fra det skibsdesign, vi har udviklet igennem de seneste to år, og som ikke alene er 50 procent større end nutidens gennemsnitlige ro-pax færger, men som endnu vigtigere integrerer de løsninger for at reducere udslip og optimere effektiviteten, der er udviklet i Stena Group igennem de seneste år, siger Stena Line-topchefen og fortsætter:

- De nye skibe vil blive de mest brændstofeffektive færger i verden og vil sætte en ny branchestandard, når det gælder præstation, reducering af udslip og omkostningseffektivitet, hvilket vil give Stena Line en stærk position i branchen i de kommende årtier. Med de nye færger bygger vi videre på vores succesrige ro-pax-koncept med et mix af fragt og passagerer. Vi sikrer gennem denne konstellation en pålidelig drift, hvor vi kan imødekomme kundetilvæksten og levere et endnu bedre sejlprodukt til vores kunder, lyder det fra Carl-Johan Hagman.

Forberedelse til fremtiden

For bestyrelsesformand i Stena Line, Dan Sten Olsson, er investeringen af de fire nye skibe udtryk for, at Stena Line ruster sig til at komme fremtidens vækst i møde:

- Vi forventer en fortsat fremgang i efterspørgslen for færgetransport i Nordeuropa ligesom i andre dele af verden. Færgetransport spiller en afgørende rolle i morgendagens logistik- og infrastrukturkæder for at skabe et miljøvenligt fundament for samhandel. Skibstransport er ikke bare den mest miljøvenlige måde at flytte gods på, det er også en infrastruktur, der giver en stabil og hurtig logistikløsning til en meget lav omkostning. Med denne investering ruster vi Stena Line til at kunne imødekomme fremtidens vækst, siger Dan Sten Olsson.

Stena Line beskæftiger i alt omkring 6.000 medarbejdere og besejler i alt 22 ruter med 37 færger i Skandinavien, Storbritannien og de baltiske lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078