Svensk kontrol koster kassen
Siden årsskiftet har transport over den dansk-svenske grænse været præget af ID-kontrollen, som har udfordret den frie bevægelighed landene imellem.
Tirsdag var der ”Øresundsseminar” på Christiansborg, der netop koblede Øresundssamarbejdets mange fordele og potentialer med de udfordringer, som ID-kontrollen medfører.
Der var på seminaret fokus på de hindringer, som ID-kontrollen har skabt for integrationen på tværs af Øresund. Rederiet HH Ferries havde inviteret i sin egenskab af ”integrationsmotor” med 50.000 årlige enkeltture hen over Øresund, som adm. direktør Henrik Rørbæk for rederiet sagde det.
Hans Andersen (V) åbnede seminaret som lokalt valgt medlem af Folketinget fra Nordsjælland:
-Vi skal tænke i løsninger, så vi kan sikre, at samarbejdet hen over Øresund kan blive genskabt. For vi er i en ekstraordinær situation med kontrollen, der udfordrer os. Den kan forhåbentlig blive bragt til ende og vi kan nå tilbage til den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser, som har bragt Øresundsregionen så langt frem. Det vil være til gavn for alle, sagde Hans Andersen (V).
For Henrik Dam Kristensen (S) var det en legitim svensk beslutning at aktivere transportøransvaret, selv om den aktuelle ID-kontrol er en udfordring for den nordiske integration i netop Øresundsregionen. Han anså klart det at have nye redskaber til at håndtere flygtningebevægelser for en nødvendighed i den aktuelle, ekstraordinære situation.
Voksende regning
Den aktuelle status for HH Ferries kontrol er, at man siden 4. januar 2016 har gennemført 525.000 kontroller ved færgerne hen over Øresund. Af dem har man måtte afvise 2400 personer og af disse har 56 været potentielle asylansøgere.
-Det er klart, at det er stor udfordring for os, at vi skal bære udgiften for at gennemføre kontrollen. Især når det er den svenske stat, som betaler og udfører kontrollen ved Øresundsbroen, der er den oplagte konkurrent for vores egen flydende bro af færger. Vi synes, at det er skævvridende, at vi som rederi skal bære en udgift på op mod 2 mio. kr. om måneden. En regning, som vokser, når vi kommer ind i højsæsonen, hvor trafikmængden er markant større, sagde Henrik Rørbæk, HH Ferries.
Rederiforeningen anerkendte, at man politisk måtte adressere de udfordringer, som de aktuelle flygtningestrømme har givet anledning til. Her er det en udfordring, at man fra svensk side har valgt at aktivere det såkaldte transportøransvar, som pålægger færgerederierne ansvar for at kontrollere ID hos alle rejsende. Man har tilmed endnu ikke leveret på de ambitioner, som den svenske regering har luftet om at dække udgifterne til ID-kontrollen.
Heldigvis har den danske regering taget et helt andet standpunkt:
-Det er godt, at den danske regering er helt klar i spyttet, når det kommer til transportøransvaret: Skal det aktiveres, så siger ministeren tydeligt, at bestilleren – altså den svenske stat – skal betale for det. Det er også godt, at regeringen ikke har aktiveret den danske mulighed for transportøransvar. Mit håb er, at valget af politiske virkemidler på både dansk og svensk side fremadrettet står mål med udfordringerne, fortalte Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danmarks Rederiforening på seminaret.