23948sdkhjf

Nyskabende konvojkørsel i dag

Scania og Volvo udfører verdens første grænseoverskridende platoon-event.

Danmark er med sin rute på 320 kilometer en central del af det hollandske EU-formandskabs platooning-event, hvor delvist automatiserede lastbiler kører gennem fem lande. Scania og Volvo deltager med seks lastbiler, der i dag ruller gennem Danmark – fra Øresundsbroen, henover Sjælland, Fyn og gennem Jylland til den tyske grænse.

- European Truck Platooning Challenge er en fremragende mulighed for Scania til at øge opmærksomheden i både Sverige og Europa på de store fordele, delvist automatiserede lastbilkonvojer giver, hvad angår mere sikker og effektiv transport og forbedret afvikling af trafikken. Vi håber også at kunne øge forståelsen for, at fælles standarder er nødvendige for de forskellige supportsystemer, og at fælles europæisk lovgivning er påkrævet for at bane vejen for konvojkørsel i stor skala, fortæller Jonas Hofstedt, Head of Powertrain Development hos Scania.

Fordele

Lastbiler, der automatisk holder afstand til hinanden, kan sikkerhedsmæssigt forsvarligt køre tættere på hinanden end helt almindelige lastbiler. Det giver mere plads til andre biler på vejene, sparer brændstof og forurener mindre.

Den første lastbil, i konvojerne på hver tre biler, fungerer som førerbil, som de øvrige lastbiler følger og tilpasser sig efter. Igennem årene har Scania brugt platooning i sine egne transporter og dermed vist, at det er muligt at reducere brændstofforbruget med op til 10 procent i almindelig trafik – via nedsat vindmodstand.

Mindre CO2-udslip

- Scania har stort fokus på platooning, da det vil give en lang række fordele og et langt smidigere logistiksystem. Dernæst reduceres brændstofforbruget og dermed også CO2-udledningen til gavn for såvel klimaet som transportøkonomien. Netop den faktor er væsentlig for Scania, som konstant arbejder på at være ledende leverandør af bæredygtige transportløsninger, fortæller Janko van der Baan, Scania Danmarks adm. direktør.

Vejdirektoratet står bl.a. sammen med Scania i spidsen for projektet – med koordinering på tværs af danske myndigheder, for at eventen kunne realiseres på de danske veje

Øget EU-samarbejde

The European Truck Platooning Challenge 2016 skal sætte fokus på samarbejde mellem EU-Kommissionen, EU-medlemslandene og industrien om selvkørende teknologier, behovet for harmonisering af regler på området mm.

To såkaldte platoons med tre lastbiler i hver vil ved hjælp at ny ITS-teknologi køre i forbundne konvojer med ned til et halvt sekunds mellemrum fra forskellige europæiske byer på tværs af grænserne - mod det fælles endemål i Rotterdam 6. april 2016, umiddelbart før det uformelle Miljø- og Transportministermøde.

Danske partnere

Vejdirektoratet, Trafik- og Byggestyrelsen, Politiet, DTL, DI Transport, Sund og Bælt samt Volvo Trucks og Scania deltager i projektet for at sikre, at European Truck Platooning Challenge 2016 gennemføres i Danmark.

Vejdirektoratet deltager blandt andet i det internationale standardiseringsarbejde, der skal sikre, at biler og udstyret i vejsiden kan tale sammen. Og sammen med blandt andre Transport- og Bygningsministeriet, Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik er Vejdirektoratet gået i gang med at afdække behovet for ændringer i færdselsloven.

Dagens program

Kl. 8:30: Afgang fra Ollebo Terminalen i Sverige. Ca. kl. 9.30: Kort stop på Karlslunde Rasteplads. Ca. kl. 12 -13: Kildebjerg N. Pause for chaufførerne. Ca. kl. 15:30-17: Event hos ITD, Lyren 1, Padborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094