23948sdkhjf

Slæbebåde slipper for forsikringsbet

Bred politisk opbakning til løsning for slæbebåde.

Der er politisk opbakning til at ændre et forslag om forsikring af slæb, der gav erhvervet udfordringer. Rederiforeningen glæder sig over, at ministeren har lyttet til erhvervet.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen vil komme med et ændringsforslag til ny lov om forsikring af slæb. Det betyder, at det såkaldte ”sekundære ansvar” erstattes med en pligt til, at slæberen sikrer sig, at forsikringen er i orden.

Under 1. behandlingen i Folketinget af det kommende lovforslag var der et betydeligt fokus på den konkrete udfordring. Lovforslaget lagde nemlig op til, at den, der udfører et slæb, skulle tegne en forsikring til at agere bagstopper for ejeren af slæbets lovpligtige forsikring.

Intet sekundært ansvar

Den løsning viste sig dyr og var potentielt unødvendig. Derfor erklærede ministeren også, at han ville få belyst muligheden for en anden tilgang. Det arbejde munder nu ud i et ændringsforslag:

”Ændringslovforslaget indebærer, at det objektive ansvar og forsikringspligten for omkostninger til vragfjernelse m.v. for den, der har bestilt bugseringen, fastholdes. Derimod bortfalder det sekundære objektive ansvar og forsikringspligten herfor for bugseringsfirmaet. Det erstattes med en pligt for bugseringsfirmaet til at påse, at bestilleren af bugseringen (eller fx skibets ejer) har opfyldt deres pligt til at tegne en vragfjernelsesforsikring,” skriver ministeren i et svar til Folketinget.

Det glæder Venstres ordfører på området, Torsten Schack Pedersen:

”Venstres tilgang til sagen har hele tiden været, at vi gerne ville finde en ordning, som også tilgodeså rederiernes interesser. Den balance rammer ministeren. Jeg noterer mig også, at rederierne bakker op om løsningen, hvilket understreger, at vi fandt en god vej frem,” siger han.

Den rette vej

Det var Socialdemokraterne, som havde stillet det pågældende spørgsmål. Her har den fynske MF’er Trine Bramsen været involveret i at få sagen rejst med afsæt i udfordringerne for rederiet Svendborg Bugser. Hun glæder sig over, at der nu kommer en løsning.

”Fra Socialdemokratiets side rejste vi sagen i Folketinget, og jeg er glad for, at ministeren i sit svar på vores spørgsmål nu anerkender, at den gode løsning var indenfor rækkevidde. Her var en oplagt mulighed for at finde en vej, som også tilgodeså erhvervslivet, så det er godt, at sagen endte der,” siger Trine Bramsen.

Dansk Folkeparti gjorde det meget klart i Folketingssalen under 1. behandlingen, at man gerne så en løsning på udfordringen. Derfor er der også ros til ministeren for at reagere.

”Vi skal ikke gøre det unødigt svært at drive forretning i Danmark, og den her løsning viser jo, at det lod sig gøre, så alle blev glade. Dansk Folkeparti rejste sagen i Folketinget under debatten, og derfor er jeg glad for, at Troels Lund Poulsen har fundet en løsning, som kommer de ramte virksomheder i møde,” siger Hans Kristian Skibby, partiets erhvervsordfører.

Lytter til erhvervet

Fra Danmarks Rederiforenings side glæder man sig over, at der nu kommer en løsning, så rederier som eksempelvis Svendborg Bugser ikke rammes af unødige omkostninger.

”Det er lykkedes at finde en løsning, der både håndterer det, der tidligere var statens risiko for udgifter til bjærgning af vrag i dansk farvand, og som samtidig ikke belaster erhvervet unødigt. Vi er rigtig glade for, at der fra politisk hold blev lyttet til erhvervets argumenter i den her sag. Det tjener både minister og erhvervsordførere til ære, at de har insisteret på en gangbar løsning mellem erhverv og myndigheder, som vi nu heldigvis også har fundet frem til,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, der desuden glæder sig over dialogen med Søfartsstyrelsen omkring den endelige løsning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082