Selvkørende lastbiler i nabolaget
Det er den Kongelige Teknologiske Højskole (KTH) i Stockholm, der forventer selvkørende lastbiler på svenske grusveje inden for et til to år.
Det er Scanias planer om at indsætte selvkørende lastvogne i arbejde. Det sker dog ikke på offentlig vej, men i forbindelse med minearbejde.
KTH’s forskere har været med til at udvikle Scania ”autopilot” til lastvogne.
Det er nærmere bestemt KTH, Scania, Linköbings Universitet, SAAB og Autoliv – der i fællesskab driver et FFI-projekt under navnet IQMatic – der har som mål at udvikle selvkørende lastbiler til vanskelige miljøer.
Efter planen skal de næste store demonstrationstest ske allerede i maj, efterfulgt af yderligere en i en mine i efteråret.
- Vi er kommet rigigt langt med arbjdet og har allerede bevist, at med den rette lastbil er det fuldt muligt, at løse opgaven, siger professor Bo Wahlberg fra KTH.
Scanias testlastbil Astator kan i dag køre selv både ved lave og høje hastigheder, bakning og undvigelse af forhindringer på vejen.