Udvidelse af E45 – hvor svært kan det være
Kommentar af Jesper H. Hansen, Sekretariatschef, Aarhus Transport Group:
Der er sagt og skrevet meget om E45 om den manglende udvidelse til seks spor og der er ikke meget nyt under solen som dette indlæg kan bringe, det meste er allerede sagt før ..... og så alligevel.
Stor set samtlige politiker her i landet har en positiv tilgang til at E45 skal udvides. Dog ikke Enhedsliste og Alternativet som klart på Erhverv Aarhus Konference forleden, ” Byen møder Borgen”, mente man hellere skulle satse på kollektiv trafik i stedet for ekstra sport, dog sagde de ikke noget om hvor man skal anbringe en møllevinge eller 10 tons gods på en bus, men det kommer måske senere.
Til trods for den generelle positive stemning bland politikerne så sker der bare ikke noget. Regeringen og Venstre har flere gange påpeget at en udvidelse af E45 er indskrevet i regeringsgrundlaget, men vi vil have action, der skal noget konkret på bordet. Hvornår har man tænkt sig at starte op?? Det ville være godt at få en klar melding fra Venstre/Regering, helt konkret; hvad er tidsplanen. Husk på at en udvidelse af E45 klart er det vejprojekt i Danmark som giver mest værdi for samfundet, viser flere undersøgelser.
Kassen er lukket i, der er ingen penge hører vi igen og igen, det er en stor investering bliver det påpeget.
Aarhus Transport Group (ATG) har et godt forslag som umiddelbart kan blive en ”short-win” for alle parter. Lad os starte med en mindre strækning, så man i det mindste kommer i gang. Hvis man alligevel holder i kø på E45 på strækningen fra Aarhus Syd til omkring afkørslen ”Ejer Baunehøj” kan man med selvsyn ser at der er en bred midterrabat som på det meste af strækningen kan laves om til ekstra spor. Hvorfor ikke starte med denne strækning. Det betyder at der ikke skal investeres et stort milliardbeløb men et meget mindre millionbeløb, som man må kunne finde penge til et sted i det store budget. Var der ikke noget med at Silkeborg-Herning motorvejen blev noget billigere end beregnet og var der ikke nogle af projekterne i Togfonden, som alligevel ikke blev til noget ? måske man kunne konvertere nogle af disse penge til E45 .
I mellemtiden indtil udvidelsen er på plads kan man overveje at inddrage nød/krybesporene, som man med stor succes gør i Tyskland, så primært den tunge trafik i visse perioder kan benytte dem og give plads til privatbilisterne.