23948sdkhjf

Trafikken genoptaget på Silkevejen

Dachser benytter historisk rute.

Der er næppe andre handelsruter i verden, som er lige så myteomspundne som Silkevejen.

Den cirka 11.000 kilometer lange landrute mellem Kina og Europa oplever for øjeblikket en renæssance som alternativ til sø- og luftfragt.

Dachser er en af de virksomheder, der sender varer med tog. Varerne indgår derefter i virksomhedens stykgodsnetværk, og det nyder virksomheder som Wilo SE i Dortmund godt af.

I november 2015 stod den globale producent af pumper og pumpesystemer over for en udfordring. På virksomhedens kinesiske produktionssted i Qinhuangdao blev pumpemotorer til hovedfabrikken i Dortmund produceret for sent til, at de kunne sendes med søfragt. Samtidig var behovet dog ikke tilstrækkeligt akut til, at det retfærdiggjorde udgiften til luftfragt.

Efter et råd fra sin partner Dachser tog Wilo chancen med en ny tilgang. For første gang sendte virksomheden sine produkter med godstog ad den nye Silkevej. Flere af Dachsers kunder bruger regelmæssigt virksomhedens LCL-containertjeneste mellem Kina og Europa.

Fra Østen til Vesten på 17 dage

Først arrangerede Dachser Air & Sea Logistics Shanghai afhentning af pumpemotorerne, hvorefter de blev sendt omkring 1.000 kilometer med lastvogn fra Wilos produktionssted til Zhengzhou. Der blev varerne læsset i en delt LCL-container.

Togoperatøren modtog den fyldte container ved terminalen, og rejsen ad den nye Silkevej begyndte. Denne togrute krydser Kina og Kasakhstan og fortsætter gennem Rusland og Hviderusland, før den ender hos distributionscenteret i den polske by Malaszewicze.

-Fra togets afgang fra Zhengzhou, og indtil varerne blev leveret til Wilo i Dortmund, tog LCL-forsendelsen kun 17 dage, siger Alexander Nowroth, Business Development Manager Industrial, som er ansvarlig for Wilo hos Dachser Air & Sea Logistics.

Gamle handelsruter med ny teknologi

-Togene kører generelt til tiden, og togoperatørerne leverer statusrapporter mindst en gang om dagen, så man kan spore varerne via GPS, siger Helmut Lustinetz, som er chef for Global Partner Management hos Dachser Air & Sea Logistics.

Hvad angår mængden, er jernbanefragt i sagens natur et nicheprodukt sammenlignet med søfragt. Men det er en god investering, især når transittiden er vigtig (14 til 16 dage sammenlignet med 38 til 45 dage for søfragt), men ikke tilstrækkeligt akut til at retfærdiggøre udgifterne til luftfragt, som kan klare opgaven på 3 til 6 dage. Eksperter antager derfor, at brugen af denne genopdagede rute vil øges betydeligt de næste par år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062