Svovl og ophugning skal vægtes højt
Når den nye miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen har sat sig til rette i stolen, bør to områder være på Venstre-politikerens skrivebord. Det ene område handler om ophugning af skibe, det andet om at sikre luft med et tilstrækkeligt lavt indhold af svovl på globalt plan.
-Vi glæder os til at fortsætte det gode samarbejde med Esben Lunde Larsen i hans nye ministerium og har to klare prioriteringer til ham. Først og fremmest bør Danmark hurtigst muligt ratificere Hong Kong-konventionen, der stiller krav til miljø- og arbejdsmiljømæssig ansvarlig ophugning af skibe. Lige nu er rederierne i et juridisk vakuum uden et egentlig regelsæt, hvilket er helt uholdbart, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper.
Hong Kong-konventionen blev vedtaget af FN’s søfartsorganisation tilbage i 2009, men er foreløbig kun blevet ratificeret af tre lande og derved langt fra at kunne træde i kraft. Den tidligere miljø- og fødevareminister Eva Kjær Hansen lovede for nylig, at hun ville arbejde for en hurtigst mulig dansk ratificering af konventionen.
Kommende svovlkrav skal håndhæves
Ud over fokus på ansvarlig ophugning af handelsskibe bør den nye minister også sikre, at Danmark tager teten i arbejdet med at skabe en global effektiv håndhævelsesmekanisme. Det bliver nødvendigt for at sørge for, at skibe overholder de skrappe globale svovlkrav, der træder i kraft i 2020. Kravene betyder, at skibenes bunkerolie højest må indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag.
-Der er ikke længe til 2020, når vi taler om at sikre global håndhævelse på de store verdenshave. Hvis vi ikke har et kontrol- og håndhævelsesystem på plads i god tid, risikerer vi ikke bare en konkurrenceforvridning, som vil ramme de lovlydige rederier, men også at miljøeffekten udebliver, siger Maria Bruun Skipper.