23948sdkhjf

Nye el-færger kan skabe tusindvis af job

Gode fremtidsudsigter for Søby Værft.

Byggeriet af verdens største el-færge går snart i gang på Søby Værft på Ærø. Den bliver søsat i 2017 og kommer inden da til at beskæftige omkring 40 medarbejdere på værftet.

Selv om der er mange ”hvis’er” i forhold til at give en prognose for, hvad det kan betyde i antal af arbejdspladser for værfterne og nærliggende brancher i de kommende år, så vil Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, gerne give sit bud, der er en direkte fremskrivning af de 40 jobs pr. el-færge:

-Den direkte afledte beskæftigelse på et værft, når der skal bygges sådan en el-færge, er faktor fem. Hvis man derudover også kigger på den indirekte beskæftigelse i forhold til eksempelvis de lokale butikker, så taler vi om en faktor syv. Men hvis vi kigger på den direkte beskæftigelse, så vil den komme op på i hvert fald 200 mennesker, som vil få beskæftigelse, hver gang der skal bygges en el-færge, siger Jenny N. Braat, til Danske Maritimes nyhedsbrev.

Gamle færger

-Her i Danmark har vi 69 færgeruter, som er serviceret af relativt gamle færger, der trænger til udskiftning. I Nordeuropa viser undersøgelser, at der er 300 til 1.000 færger, som kan erstattes af den her type rene el-færger, hvor færgen kan sejle i 70 minutter uden en opladning, siger Jenny N. Braat, der mener, at markedet sagtens kan brede sig ud til resten af verden – eksempelvis Indonesien, hvor hun lige har været.

Lægger man det nordeuropæiske potentiale sammen med det danske, vil den administrerende direktør skyde på, at det vil dreje sig om 200.000 arbejdspladser. En del af dem kan lande her i Danmark, hvis man formår at spille sine kort rigtigt og har de rigtige betingelser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094