Bekymring for slæbebådes udgifter
Forsikring af slæb var i fokus, da Folketinget torsdag havde første behandling af et nyt lovforslag om sikring af de søfarendes retsstilling og andre forhold.
Trods bred opbakning til lovforslaget, så var der udbredt bekymring om forholdene vedrørende forsikring af slæbebåde, der nu skal undersøges nærmere.
Det nye lovforslag vil pålægge slæbebåden et såkaldt sekundært ansvar i tilfælde af slæbets forlis. Det betyder, at hvis ejeren af slæbet (det primære ansvar) ikke er forsikret, så skal slæbebåden have en lovpligtig forsikring, eller på anden vis være i stand til at dække bjærgeomkostningerne.
Efter høringsperioden på loven er det blevet klart, at forsikringsdækning i visse situationer vil resultere i betydelige forsikringspræmier for slæbebådsrederierne.
Blå enighed
Torsten Schack Pedersen fra Venstre bemærkede i sit indlæg, at der ganske rigtigt var tale om en forbedring i forhold til det lovforslag fra 2012, som Søfartsstyrelsen har valgt ikke at lade træde i kraft:
-Den kritik der er kommet fra Rederiforeningen og fra et bugserfirma, det er selvfølgelig noget, som vi må kigge på, hvilket jeg også meldte da det blev behandlet i medierne. Ambitionen er selvfølgelig, at vi får lempet vilkårene og det vil vi kigge på i det videre arbejde fra Venstres side, sagde Torsten Schack Pedersen og hæftede sig ved vigtigheden af det Blå Danmarks værdiskabelse for Danmark.
Ønsket om nærmere belysning var også linjen fra Dansk Folkeparti i Folketinget. De fremhævede, at netop forsikring af slæb skulle undersøges i det udvalgsarbejde, som følger efter førstebehandlingen.
-Der skal vi i hvert fald have undersøgt den kritik, der har været bragt fra Rederiforeningen set i forhold til at de danske slæbebådsrederier kommer til at står konkurrencemæssigt dårligere i forhold til deres internationale konkurrenter, sagde Hans Kristian Skibby, ordfører fra Dansk Folkeparti.
Joachim B. Olsen fra Liberal Alliance tilkendegav, at partiet havde de samme betænkeligheder som de øvrige borgerlige ordførere – og derfor ville bakke op om, at der blev kigget på udfordringen i udvalgsbehandlingen.
Troels Lund Poulsen, erhvervs- og vækstminister noterede med tilfredshed den brede opbakning til lovforslaget, men også kritikken af det sekundære ansvar. Årsagen var, ”at loven fra 2012 ikke passede med de sædvanlige internationale kontraktbestemmelser for bugseringsbranchen, hvilket dette lovforslag skal rette op på.”
Glæde hos rederne
-Det er meget glædeligt, at man i Folketingets udvalgsbehandling får belyst, om det nu også er nødvendigt med et sekundært ansvar her. Vi anerkender, at det er et fremskridt, men desværre har vi efter høringsfasen kunnet konstatere, at den type forsikring bliver uforholdsmæssigt dyr. Vi er som erhverv på ingen måde interesseret i, at staten skal påføres udgifter, men der er intet i 20 års sager, som indikerer, at det bliver udfaldet, når først det primære ansvar træder i kraft, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.