Gennembrud for dansk skibsfart
Det første skib har netop fået certifikat på at leve op til den såkaldte ”Polarkode”. Det drejer sig om Viking Supply Ships’ danskflagede ankerhåndterings-fartøj Magne Viking.
Danmarks Rederiforening og danske myndigheder har været tæt involveret i tilblivelsen af Polarkoden, som er det særlige regelsæt, skibe fra 1. januar 2017 skal opfylde, for at sejle ind i polare farvande.
Danske rederier er blandt de mest aktive i de iskolde arktiske farvande, og det er derfor ingen tilfældighed, at det netop er et dansk skib, der som det første lever op til Polarkoden, siger Anne H. Steffensen, der er adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
-Det er et vigtigt skridt, der tages med den første certificering af et skib efter IMO’s Polarkode. At det samtidig er et danskflaget skib er glædeligt, men kommer ikke som en overraskelse. Flere danske rederier har blik for udviklingen i Arktis og besidder stor viden og erfaring med sejlads i regionen. Rederiforeningen har længe haft det som en prioritet at få udviklet Polarkoden, så der sejles under ordnede forhold i Arktis, siger Anne H. Steffensen.
Polarkoden, som er udarbejdet af FN’s internationale søfartsorganisation IMO, stiller en række krav til miljø og sikkerhed, når man færdes i de sårbare arktiske og antarktiske farvande. Kravene drejer sig bl.a. om konstruktion og design af skibene og ikke mindst operation og træning, så der tages størst mulig hensyn til omgivelserne og til besætningernes og passagernes sikkerhed i de afsidesliggende farvande.
-Polarkoden er en forudsætning for at udvikle skibsfarten i den arktiske region. Det er et område, hvor der er nogle specielle udfordringer, og hvor der skal tages særligt hensyn til sårbart miljø og sikkerhed. Det gør vi med Polarkoden, som fastsætter rammerne for fremtidens skibsfart og for den kommercielle udvikling i Arktis, siger Anne H. Steffensen.
Polarkoden blev vedtaget i slutningen af 2014, og træder i kraft den 1. januar 2017.