23948sdkhjf

Scania fejrer 125 år

Fra hestetrukne sporvogne til verdens mest kraftfulde lastbiler.

- Der er sket meget de seneste 125 år, og Scania har stået meget igennem. I dag er vi stærke, og vi håber og tror på, at vi fortsætter den vellykkede rejse, udtaler adm. direktør for Scania Danmark Janko van der Baan i anledning af 125-års jubilæet.

Scania Danmark vil markere jubilæet med en række aktiviteter i løbet af året.

Vigtige milepæle gennem historien:

1891

Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje (Vabis) grundlægges i december 1891. Fabrikken producerer primært åbne godsvogne, bagagevogne, passagervogne og hestetrukne sporvogne.

1897

Den første komplet svenskproducerede bil er født. Jomfruturen med den tekniske ingeniør og designer Gustaf Erikson ved roret finder sted i starten af 1898. I 1902 bygges en lastbil og året efter en personbil.

1911

Scania-Vabis grundlægges med en sammenslutning af Maskinfabriksaktiebolaget Scania i Malmö og Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje under ledelse af Per Alfred Nordeman. Hovedkontoret flytter til Södertälje. Der sker al udvikling og produktion af motorer, biler og lette transportkøretøjer, mens lastbiler og andre tunge køretøjer produceres i Malmö.

1922

Designeren August Nilsson tager patent på en ny karburator med større driftssikkerhed og bedre brændstoføkonomi.

1922

Produktionen koncentreres i Södertälje med fokus på produktionen af tunge lastbiler og busser. Bilproduktionen udfases gradvist.

1936

Scania-Vabis udvikler sin første dieselmotor.

1953

L51 Drabant er den første i en ny generation af lastbiler, der skal imødekomme den stigende efterspørgsel efter biler med højere nyttelast.

1969

En legende fødes med Scanias introduktion af mærkets nye 14-liters V8-turbomotor med 350 hk. Den nye V8-motor var datidens mest kraftfulde lastbilmotor i Europa.

1987

For første gang produceres der 30.000 køretøjer (lastbiler og busser). Det tal steg til 35.000 i 1989, som var året, hvor lastbilproduktionen alene oversteg 30.000 køretøjer.

1988

Den nye 3-serie lanceres og vinder året efter prisen som International Truck of the Year. Med den nye modelrække raffinerer Scania sin modulopbygning endnu mere og kan nu producere skræddersyede lastbiler i henhold til kundens specifikationer.

1995

4-serien, som blev designet af italienske Bertone, baner vejen for Scanias design ind i det nye årtusinde.

1996

Scanias 4-serie kåres til International Truck of the Year.

2000

Scanias bil nr. 1 million ruller ud fra produktionslinjen i Zwolle, Holland.

2004

Lancering af R-serien og senere PRT-modelrækken. Scania fokuserer på at skabe et bedre førerhusmiljø og at øge driftstiden. R-serien kåres et år senere til International Truck of the Year.

2005

Scania indgår i et joint venture-samarbejde med amerikanske Cummins med henblik på at producere et nyt common rail-indsprøjtningssystem med højt tryk til dieselmotorer. Scania XPI revolutionerer motorpræstationerne ved at tilføre ekstremt højt tryk og præcis styring – faktorer, der giver fremragende brændstofeffektivitet.

2009

5 år efter lanceringen og efter mere end 200.000 udleverede køretøjer på verdensplan blev der lanceret en ny version af Scanias topmodel – R-serien. Ekstraudstyret omfatter det nye Scania Driver Support-system med realtime-feedback på chaufførernes køreteknik.

2010

Scanias nye V8'er har et drejningsmoment på 3.500 Nm og yder 730 hk, hvilket gør den til verdens mest kraftfulde motor. "Vi har udviklet en meget kraftfuld motor, uden at øge brændstofforbruget", annoncerer Björn Westman, som er Head of Engine Development hos Scania.

2011

2 år før den lovmæssige deadline lancerer Scania Europas første Euro 6-lastbiler med seks cylindre og en slagvolumen på 13,0 l og en ydelse på mellem 440 hk og 480 hk.

2013

Scania lancerer sin nye Streamline langtursmodelrække. Forbedring af aerodynamikken og drivlinjen reducerer brændstofforbruget med op til 8 procent.

2014

Scania bliver et 100 procent-ejet datterselskab af Volkswagen Group.

Scania lancerer Ecolution-konceptet, en omfattende og effektiv løsning til at reducere CO2-udledningen og udgiften til brændstof.

2015

Siden starten i 2003 har 300.000 chauffører over hele verden deltaget i Scania Driver Competition. Danmarks repræsentant i Young European Truck Driver finalen. Lars Søndergaard, vinder den internationale chaufførkonkurrence, og sætter dermed Danmark på verdenskortet.

Scania leverer sin lastbil nr. 150.000 med aktiveret onlineteknologi.

Scania introducerer ny hybridlastbil og har dermed et komplet program af lastbiler til alternative brændstoffer med drivliner, der opfylder Euro 6-normen.

Scania Danmark beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078