Tyske tunnelkritikere hvæsser knivene
Mens medlemmerne i Folketingets trafikudvalg i sidste uge følte sig beroliget omkring Femern-tunnel projektets økonomi, så ruster de tyske modstandere af projektet sig til en lang kamp ved domstolene. Det fremgår af nedenstående pressemeddelelse fra Naturschützbund Deutschland (NABU).
»På baggrund af dagens møde i Flensburg mellem det danske og tyske transportudvalg opfordrer den tyske miljøorganisation NABU (Naturschutzbund Deutschland) atter Danmark og Tyskland til definitivt at begrave planerne om den faste forbindelse over Femern Bælt. I betragtning af megaprojektets miljømæssige risici og uforholdsmæssigt store omkostninger på næsten 90 milliarder DKK inkl. vejanlæg på begge sider af Femern Bælt er og bliver projektet overflødigt. NABU har længe agiteret for at udbygge Jyllandskorridoren via Storebæltsbroen og over Flensburg og Hamburg i stedet for at etablere den dyre og miljømæssigt meget problematiske Femern-forbindelse. Derved kunne man spare enorme omkostninger og undgå skader på natur og miljø. Begge ruter er del af det europæiske transportnet TEN-T.
- I forbindelse med infrastrukturprojekter går NABU principielt ind for bevarelse og opgradering, især når man med intelligente alternativer kan undgå at bygge nyt. Selv om europæisk ret foreskriver, at det mulige alternativ over Jylland skal undersøges, har statskontrakten mellem Danmark og Tyskland uretmæssigt udelukket denne mulighed. Det vil vi under alle omstændigheder angribe, siger chef for NABU, Leif Miller.
- Den faste Femern-forbindelse skal jo forbinde to rapsmarker – med de trafikmængder, som Femern A/S’ trafikprognoser forudser, anlægger vi normalt end ikke en omfartsvej i Tyskland.
Jyllandskorridoren
For nylig betegnede en højtstående medarbejder hos Femern A/S Femern-forbindelsen som et „supplement“ til Jyllandskorridoren.
- Der kører dagligt 150.000 biler gennem Elbtunnellen ved Hamburg. Officielt forventes det, at 10.000 dagligt vil køre gennem Femern-tunnellen – de første 100 år vil der ikke være et reelt behov for en fast Femernforbindelse, der retfærdiggør disse miljømæssige skader i et europæisk beskyttet, meget følsomt havområde. Beslutningen om at bygge ud forudsætter et infrastrukturelt pres og ikke blot et politisk ønske, fortsætter Leif Miller.
Brev til Trafikudvalget
Det er ikke en bæredygtig transportpolitik. I et brev til det danske transportudvalg har NABU for nylig tilbudt at gøre rede for sine betænkeligheder ved den faste forbindelse.
Som følge af de lave trafiktal finder NABU derfor også den netop offentliggjorte finansielle analyse fra revisionsfirmaet E&Y meningsløs. Ikke desto mindre får Femern A/S bekræftet, at en fast Femern-forbindelse angiveligt kan tilbagebetales inden for de afgørende 39 år. Det manglende behov og det mulige alternativ over Jylland retfærdiggør efter NABU’s mening heller ikke projektet, selv om det ifølge analysen driftsøkonomisk kan løbe rundt.
- I forbindelse med vores første gennemgang af analysen har vi i øvrigt bemærket, at forudsætningerne for for eksempel færgerutens billetpriser og frekvens er forkerte. Når alt kommer til alt, er resultatet af en analyse kun så rigtigt som de antagelser, der ligger til grund for analysen, siger Malte Siegert, NABU’s Femern Bælt-ekspert.
Finansielle risici
Analysen har derfor ikke fået NABU til at ændre holdning. Høringerne i Kiel i november 2015 viste med al tydelighed, at Femern A/S ikke har nogen løsning på en række negative miljømæssige følger. Alene den juridiske præcisering af disse spørgsmål vil kræve tid på nationalt og europæisk plan.
Med henblik på den kommende plan for Tysklands vejnet omfatter beslutningerne efter NABU’s opfattelse fortsat talrige finansielle risici for både den danske og tyske stat. Endnu inden det første spadestik er taget, er byggeomkostningerne steget fra 6,7 milliarder DKK til over 22 milliarder DKK for vejanlæg mellem Puttgarden på Femern og Lübeck.