Rigge på vej under dansk flag
I november blev partierne bag finansloven for 2016 enige om, at der skal indføres tonnageskat for mobile borerigge. I forbindelse med årsregnskabet melder Mærsk Drilling nu ud, at de agter at indflage tre til fem borerigge, så snart EU-godkendelsen er på plads.
Det er godt nyt, mener Danmarks Rederiforening, især fordi det betyder meget for at sikre aktiviteterne på land i Danmark.
Tonnageskat udvides
Tilbage i november 2015 indgik blå blok en aftale om dette års finanslov. Et af elementerne var en udvidelse af tonnageskatten, som vil give adgang til at mobile borerigge kan få denne type beskatning og dermed blive ligestillet med eksempelvis Singapore. Det betyder også, at den kedelige trend med at nye borerigge søger til lande uden for Europa, kan blive vendt.
-Vi er indstillede på, at få flere rigge ind under dansk flag. Men det kræver selvfølgelig at både den danske lovgivning og den nødvendige godkendelse i EU kommer på plads. Det vil også betyde en styrkelse af vores aktiviteter i hovedkontoret i Danmark, da der er stillinger i land, som følger riggene, siger Claus V. Hemmingsen, CEO i Maersk Drilling i forbindelse med årsregnskabet.
Den melding glæder Danmarks Rederiforening:
-Der er ingen tvivl om, at partierne bag finansloven på det her punkt gav en klar markering af, at de ønsker et stærkt og bredt maritimt Danmark. Der er sammenhæng mellem antallet af rigge på dansk flag og de mange aktiviteter og jobs på land, som offshorevirksomheden kaster af sig. Derfor er meldingen fra Mærsk også væsentlig for, at vi kan fastholde jobs i Danmark i en meget svær tid for alle i offshorebranchen, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
Arbejdet er sat i gang
Den endelige proces med at få lovgivningen på plads er i gang, og derfor er tilkendegivelsen fra Maersk Drilling vigtig. For alternativet er, at boreriggene forbliver på flag fjernt fra Danmark. Der er således meget langt imellem nye borerigge, som flager ind i Europa, hvilket klart kan tilskrives, at de europæiske – herunder de danske – rammevilkår, ikke er konkurrencedygtige.
-Rammevilkår betyder rigtig meget. Der er ingen tvivl om, at en af årsagerne til at dansk skibsfart står stærkt, er de gode danske rammevilkår. Med beslutningen i finansloven og en godkendelse i EU kan vi også få konkurrencedygtige rammevilkår for de mobile borerigge, som matcher vores konkurrenter ude i verden. Det er nødvendigt, for at holde de landjobs, som vi har på den front i Danmark, siger Anne H. Steffensen.