23948sdkhjf

DSV gik frem i 2015

Årsregnskab: UTI-integration vil koste 1,5 milliarder.

DSV-aktien er som bekendt blandt de danske aktier, der er fået tæv på Fondsbørsen i de seneste dage. Årsagen er først og fremmest usikkerhed på de globale aktiemarkeder, hvor skuffende jobtal i USA og en svag vækstudvikling i kinesisk økonomi nævnes som hovedårsager sammen med de lave råoliepriser.

Men med offentliggørelsen af DSV A/S årsregnskab er udviklingen vendt og aktien er steget med 5,5 procent her til formiddag.

Nettoomsætningen blev forbedret fra 48,6 milliarder kroner i 2014 til knap 50,9 milliarder kroner i 2015. Fremgangen tabte dog pusten i fjerde kvartal, der kun endte en anelse over niveauet i fjerde kvartal 2014.

Driftsresultatet før særlige poster nåede over tre milliarder kroner, med 2,6 mia. kr. i 2014.

Det justerede resultat endte på 2,2 milliarder kroner mod 1,8 mia. kr. året før.

- 2015 var et godt år for DSV. Vi vandt markedsandele inden for alle forretningsområder og realiserede stærk vækst i indtjening og pengestrømme. Det var først og fremmest Air & Sea divisionen, der drev væksten i indtjeningen, mens Road divisionen også leverede et godt comeback. 2015 blev året, hvor vi eksekverede på vores strategi om vækst via opkøb, og i januar 2016 blev købet af UTi Worldwide Inc. endeligt godkendt. Nu forestår et stort arbejde med at integrere to globale logistikvirksomheder og løfte indtjeningen i UTi , udtaler administrerende direktør Jens Bjørn Andersen i en pressemeddelelse i forbindelse med årsrapporten.

Fjerde kvartal

Driften i Air & Sea-divisionen nåede op på et resultat før særlige poster på godt 1,9 mia. kroner (1,5 mia. kr. i 2014). Road bevægede sig også i den rigtige retning i 2015 med et driftsresultat før særlige poster på godt 900 mio. kroner (837 mio. kr.)

Solutions-divisionen gik tilbage fra 274 mio. kroner i 2014 til 242 mio. kroner i 2015.

Faldende fragtrater påvirkede nettoomsætningen i Air & Sea negativt i fjerde kvartal, hvor Road formåede at hente en organisk vækst på 3,9 procent. Solutions lå omsætningsmæssigt omtrent på niveau med fjerde kvartal 2014.

Vækst i fragtmængderne i kvartalet udgjorde 6% for luftfragt, 1% for søfragt, 6% for Road og 7% for Solutions.

Bruttofortjenesten steg med 8,2% til 2.830 millioner kroner i fjerde kvartal 2015 mod 2.615 millioner kroner i samme periode sidste år. Air & Sea realiserede 9,0% organisk vækst og blev positivt påvirket af stigende volumen og højere bruttofortjeneste pr. forsendelse. Road realiserede 4,1% organisk vækst i bruttofortjenesten mens Solutions trods vækst i ordrelinjerne realiserede en bruttofortjeneste på niveau med samme periode året før.    

Resultat af primær drift før særlige poster udgjorde 749 millioner kroner mod 649 millioner kroner i samme periode sidste år. Den organiske vækst udgjorde 10,1%. Både Air & Sea og Road realiserede vækst i indtjeningen mens Solutions realiserede et fald.

Forventninger til 2016

Resultat af primær drift før særlige poster forventes at ligge i niveauet 3.100-3.500 millioner kroner.

Finansielle omkostninger, netto forventes at ligge i niveauet 450 millioner kroner.

Koncernens effektive skattesats forventes at ligge i niveauet 25%.

UTi-integration

I forbindelse med integrationen af UTi Worldwide Inc. forventes integrationsomkostninger i niveauet 1.500 millioner kroner. Integrationsomkostningerne forventes udgiftsført i 2016 og 2017 og vil blive ført som særlige poster i resultatopgørelsen.

Som følge af integrationen af UTi guides der ikke på forventninger til bruttofortjeneste og frie pengestrømme i 2016.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062