Fragtrater presser Maersk Line
Containerrederiet Maersk Line blev som ventet hårdt ramt af de faldende fragtrater. Nettoomsætningen dykkede med godt 13 procent til 23,7 mia. USD. Fragtraterne faldt med gennemsnitligt 16 procent i løbet af 2015. Kun en lille fremgang i volumenerne på 0,8 procent har afbødet ratefaldet en anelse.
A.P. Møller-Mærsk angiver faldende bunkeromkostninger – der er givet videre til kunderne – og forværrede markedsforhold, som årsagen til ratefaldet. Alle Maersk Lines oversøiske containerruter er ramt af faldet – bortset trafikkerne til Nordamerika. Værst ramt er Asien-Europa-trafikken.
Rederiet har i løbet af 2015 tilpasset rutenetværket og fremskyndet rationaliseringsprogrammer.
Driftsresultatet faldt fra 2,3 mia. USD i 2014 til 1,3 mia. USD i 2015.
Damco i plus
Logistik-selskabet Damco nåede endeligt i plus med et resultat på 19 mio. USD (- 293 mio. USD i 2014). Omsætningen faldt dog en smule til 2,7 mia. USD.
Milliardnedskrivning
De faldende råoliepriser har ramt A.P. Møller-Mærsks olieforretning så hårdt, at koncernen har måttet nedskrive værdien med svimlende 17 milliarder kroner.