Der er gods i sø-godset
Ny redegørelse om Vækst og Konkurrenceevne viser tydeligt, at dansk søfart skiller sig ud som eksportindustri.
Som den eneste sektor har søfarten 2/3 af sin eksport til lande uden for Europa. Det viser, at søfarten står i en helt speciel konkurrencesituation, siger Danmarks Rederiforening.
Erhvervs- og Vækstministeriet kom på gaden med sin årlige redegørelse torsdag. Her står det klart at læse, at dansk søfart og søtransport adskiller sig fra andre danske eksporterhverv. Det er kendt stof, at søfarten er Danmarks største eksportindustri med en samlet eksport på over 200 mia. kr., hvilket er godt 20 pct. af dansk eksport. De nye tal dokumenterer, at søtransporten også skiller sig ud i forhold til at være fuldstændig global.
-Hver gang danske rederier sejler tre kroner hjem, så kommer de to kroner fra lande udenfor EU og Norge. På den måde viser de nye tal fra Erhvervs- og Vækstministeriet med alt tydelighed, at vi står i en unik konkurrencesituation, hvor vi hele tiden skal orientere os globalt. Vi kan kun være Danmarks største eksportindustri, fordi vi er i stand til at navigere i konkurrencen på tværs af kloden, fortæller Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Lidt over 60 procent af Danmarks samlede vare- og serviceeksport går til EU og Norge. Det forholder sig dog lige omvendt, når man kigger isoleret på søtransport. Her kommer over 60 pct. af eksportkronerne fra lande uden for EU og Norge.
-Tallene er et fint billede på, hvorfor globalt udsyn er selve rygraden i dansk søfart. Vores konkurrenceevne skal måle sig med de bedste i hele verden - både kommercielt og på de politiske rammevilkår. For ellers mister vi vores særlige position, som det danske samfund har stor gavn af, konstaterer Jakob Ullegård.