Blide politiske vinde på offshore-branchen
Mandag den 18. januar 2016 besøgte energi-, forsynings og klimaminister Lars Chr. Lilleholt offshore rederiet Esvagt i Esbjerg. I den forbindelse gentog han regeringens ambition om at indføre sømandsskat for skibe, som opstiller havvind.
Der var ikke plads i finansloven for 2016 til udvidelsen, og derfor udestår en løsning. Nu presser både Konservative og Det Radikale Venstre på for en løsning, hvilket glæder Danmarks Rederiforening.
-Regeringen arbejder generelt for at styrke den maritime sektor, herunder også gennem en udvidelse af sømandsbeskatningsordningen (DIS-ordningen), skrev skatteminister Karsten Lauritzen, da han fremsatte et lovforslag om tonnageskat i oktober 2015. Han og regeringen ville gerne tage konstruktionsskibene for offshore med, men finansieringen var der endnu ikke.
Det er rigtigt glædeligt, at regeringen holder fast i den linje og Lars Chr. Lilleholt gentog regeringens budskab, da han var på besøg hos Esvagt i Esbjerg mandag formiddag. Det får nu Brian Mikkelsen fra de Konservative til at efterlyse handling:
-Med de mange opsætninger, der kommer af havvindmølleparker i Nordsøen i fremtiden vil vi miste virkelig meget, hvis de ikke kommer med i DIS. Vi vil tage det op i de vækstforhandlinger, der kommer, siger Brian Mikkelsen til DR Syd.
Han står ikke alene. De Radikales ordfører, Martin Lidegaard, efterlyser, at regeringen får lavet de nødvendige prioriteringer og sætter handling bag sine ord. Også selv om prisskiltet for staten ifølge Danmarks Rederiforening er i omegnen af 50 millioner kroner.
-Den nettoløn, skibsbesætningen vil få udbetalt, bliver brugt i Danmark, og rederierne kommer til at beholde deres arbejdspladser på land også. Der er et kæmpe potentiale i vindenergi i det kommende år, så vi skal nok få tjent pengene hjem, siger Martin Lidegaard til DR Syd.
Rederiforeningen vurderer også, at der – afhængig af udviklingen på markedet – er et vækstpotentiale på op imod 500 arbejdspladser frem mod 2020, hvis den danske sømandsbeskatning på offshore ligestilles med lande som Tyskland, Holland, Norge og Storbritannien. Sker det ikke, så kan den del af de 1.000 søfolk, som i dag arbejder indenfor maritim offshore på vindområdet være udsatte.
-Det her handler optimalt set om, at Danmark får den bid af væksten indenfor havvind, som vores knowhow og viden på feltet berettiger os til. Men det er klart, at hvis rammerne er langt bedre i andre lande, så får det næste vindmølleskib næppe dansk flag – og worst case, så ser vi også en udflagning, når de danske rederier ikke kan være konkurrencedygtige. Derfor er det helt på sin plads, at sætte skub i en løsning fra regeringens side, siger Jakob Ullegård, direktør i Rederiforeningen.
Han glæder sig derfor over, at regeringen med skatteministeren i front har udtrykt sine ambitioner så tydeligt, når det kommer til at udvide sømandsbeskatningen.