23948sdkhjf

Transportinstitut lægges i graven

Besparelser tvinger DTU til at nedlægge institut.

Regeringens besparelser på forskning og uddannelse i finansloven for 2016 får nu umiddelbare og meget synlige konsekvenser for organiseringen af transportforskningen på DTU.

Der var i 2015 afsat 40 mio. kr. i forskningsreserven til transportforskning, i 2016 er beløbet reduceret til 20 mio. kr.

Intet tyder på at den vanskelige økonomiske situation vil blive bedre i nær fremtid. Da DTU Transport med sine godt 80 medarbejdere er et forholdsvis lille institut, er det DTU’s ledelses vurdering, at der ikke i længden vil være grundlag for at opretholde et selvstændigt transportinstitut.

Der igangsættes nu en grundig analyse af, hvordan relevante dele af transportforskningen bedst muligt videreføres på DTU.

-Den kommende analyse af transportområdet på DTU skal bl.a. sikre, at DTU’s bevillingsgivere også i fremtiden kan regne med en meget høj kvalitet i såvel den forskningsbaserede rådgivning som i uddannelserne, ligesom DTU fortsat vil bidrage med løsninger til udviklingen af en grøn og bæredygtig transportsektor, siger DTU’s rektor, Anders Bjarklev.

-Det er uforståeligt, at man vælger at spare på forskningen i de bæredygtige løsninger, som alle sukker efter. DTU har sagt det før og gentager det gerne: Vi finder det uklogt, at spare på fremtiden. Men vi vil fortsat prioritere uddannelse og forskning inden for trafik og transport højt, og en fokusering af transportforskningen i nye sammenhænge på DTU, er den rigtige måde at sikre dette på, siger Anders Bjarklev.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064