Aalborg Havn klar til omstilling
Gaffeltrucks, der kører på diesel eller el, er fortsat de mest udbredte, når virksomhederne skal flytte varer ind og ud af lageret. Men der kan være store miljømæssige besparelser at hente ved at skifte dieselolien eller el-batteriet ud med brint.
Derfor afholder Aalborg Havn og Hydrogen Valley (CEMTEC) i samarbejde med M-Field og Dantherm Power en konference om brintdrevne gaffeltrucks til lager- og logistikvirksomheder:
- Diesel og gas er ikke en holdbar løsning på sigt, og afgifterne på el er steget markant de seneste år. Brint-trucken har nogle store miljømæssige fordele, men alligevel kører der kun ganske få trucks på brint rundt i Danmark. Det vil vi gerne være med til at ændre ved at synliggøre mulighederne over for virksomhederne på havnen og i nærområdet, siger Jeppe Faber, account manager i ejendomme og arealer, Aalborg Havn Logistik A/S.
Konferencen finder sted den 3. februar, hvor der stilles skarpt på udviklingen inden for brintdrevne gaffeltrucks. På dagen vil der være oplæg fra product manager Mads Salling Mortensen fra den taiwanske virksomhed M-Field, som blandt andet fortæller om det igangværende EUDP-projekt (Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram) HyFlexDrive, der har til formål at fremme brugen af brintdrevne gaffeltrucks i Nordjylland. Derudover vil fabrikschef Aksel Heltoft fra Egetæpper fortælle om deres brug og erfaring med de brintdrevne gaffeltrucks.
På Aalborg Havn håber man, at arrangementet vil få flere virksomheder til at overveje at udskifte de nuværende trucks med en brintmodel, og for at fremme tilgængeligheden af teknologien yderligere er Aalborg Havn netop nu ved at undersøge muligheden for at indkøbe og facilitere tankanlæg, som kan sikre forsyningen af brint på havneområdet:
Generelt er der mange fordele ved at skifte den gamle gaffeltruck ud med en, der kører på brint. Brint giver samme konstante trækkraft og hurtig optankning på omkring 3-4 minutter. Samtidig udleder brintdrevne køretøjer ingen CO2.