23948sdkhjf

Personbiler de største NOx-syndere

Euro-6-lastbiler forurener langt mindre end dieselbiler.

EU’s krav til motorkøretøjers udledning af miljø- og sundhedsskadelige stoffer er blevet stadigt skrappere. Men hvor dieseldrevne personbiler – ikke mindst Volkswagens – i den seneste tid har fået fortjente tæsk for at forurene mere end de må, så ser det anderledes positivt ud, når det gælder den tunge trafik.

Det har norske forskere nu dokumenteret i en opsigtsvækkende undersøgelse. Forskerne har i et finsk laboratorium testet syv dieseldrevne personbiler og flere lastvogne og busser. Alle de testede køretøjer opfylder på papiret Euro-6 normen, der er den nyeste EU-standard.

Testcyklussen er sammensat, så man simulerer kørsel i almindelig trafik ude på vejene.

Resultatet viser, at de dieseldrevne personbiler udleder tre gange flere partikler og kvælstofoxider (NOx), som lastvogne og busser. Vel og mærke per kørt kilometer.

De testede personbiler udledte i gennemsnit 0,35 gram NOx per kilometer, mens de testede lastvogne og busser kun udleder 0,12 gram per kilometer.

Det skriver ing.dk.

- Jeg har arbejdet med målinger af udslip i 20 år. Jeg har aldrig tidligere oplevet, at virkelige tests har overgået forventningerne, men det gjorde de tunge køretøjer, siger forsker Rolf Hagman, der er skrevet rapporten for Transportøkonomisk Institutt i Norge.

Urealistiske tests

Forskningsresultatet får svensk opbakning.

- Inden Euro 6 havde lastbiler samme problem som personbiler i bytrafik. Men nu lader det til, at de leverer, hvad de er godkendt til. Producenterne er blevet bedre til at kontrollere de forhold, katalysatoren rent faktisk virker under, siger Magnus Lindgren, der er projektcontroller ved det svenske Trafikverket, hvor han i en årrække har været beskæftiget med test af tunge køretøjer.

En væsentlig forklaring op de dieseldrevne personbilers ”sorte samvittighed” er forskelle i Euro-6 normerne for personbiler og tunge køretøjer. En Euro-6 lastbil eller bus skal gennem en realistisk simulation af virkelige trafikforhold i laboratoriet, mens dieseldrevne personbiler slipper med en langt mindre realistisk laboratorietest.

Derfor har bilfabrikanterne ikke i samme grad som lastvognsproducenterne været presset til at gennemføre effektive forbedringer på dieselmotorerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068