23948sdkhjf

Billig energi på toppen af førerhuset

Solenergi skal drive lastbiler.

Transportvirksomheder kan fremover lægge lidt til det grønne regnskab, hvis de netop iværksatte forsøg med solceller på lastbiler går hen og bliver en succes.

Da lastbilerne konstant opholder sig udendørs, giver det nemlig god mening at placere solceller på disse. Energien fra solcellerne kan blandt andet generere strøm til lastbilens øvrige elektroniske apparater såsom aircondition, TV, PC, køleskab og dermed aflaste dieselgeneratoren, som har været standardløsningen til nu.

Derfor har ILT, Innovation Center for Logistics & Transport under ITD, netop søsat endnu et testforløb i jagten på at kombinere solceller og transportbranchen.

- Vi ser enorme perspektiver i denne type teknologi, og med de solcelletyper, der i dag er på markedet, kan vi stort set tilpasse dem, så de passer til den enkelte bil. Vi har derfor store forventninger til resultaterne af disse tests, og interessen fra branchen er så stor, at vi dagligt kontaktes vedrørende mulighederne på området, siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT.

Transportvirksomheder deltager aktivt

I de kommende måneder vil to lastbiler fra den store danske transport- og logistikvirksomhed Contino Holding A/S være kørende eksempler på, at innovation og solenergi sagtens kan spille sammen og give værdi til såvel miljøet som virksomhedens økonomi.

Foreløbige forsøg med solceller på lastbiler viser nemlig, at der kan være penge at spare ved at kombinere transport og solenergi. Contino Holding A/S og MAN Truck & Bus Danmark A/S har valgt at deltage i et testforløbet, hvor solcellepanelerne placeres direkte på førerhuset.

Panelerne stilles til rådighed af solcelleproducenten UnatSolar A/S, der blandt andet leverer til forsvarsindustrien. Den ene testbil påmonteres 2 paneler med i alt 130 watt, hvorimod den anden testbil påmonteres et tredje panel, så denne opnår 195 watt.

Alle paneler limes på, hvorefter alle kanter forsegles med klar folie, så eksempelvis vind og vaskebørster ikke skader dem.

Mange flader til solceller

Når testforløbet slutter ultimo februar 2016, vil man få svar på en række spørgsmål, som er centrale, for at få mest mulig nytte af solcellepanelerne.

- Generelt er det utroligt spændende at få svar på disse spørgsmål, for ud over to til tre solcellepaneler på hvert førerhus er der stadig mange flader i transportbranchen, hvorpå der kan placeres store mængder solceller. Vores medlemmer er ivrige for at høre om økonomien i solcellerne, for det er klart, at hvis et projekt som dette skal lykkes, så skal der være balance, siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT, om perspektiverne i forsøget.

Poul Bruun forventer at få svar på, hvor panelerne placeres bedst, og hvorvidt de kan generere nok strøm til bilens øvrige elektroniske apparater, såsom aircondition, TV, PC, køleskab og så videre uden brug af generator og endelig om solcellepanelerne formår at oplade lastbilens batterier de sidste 25 procent, så de konstant er 100 procent opladet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063