Bedre udnyttelse af containere
Forsøgsprojektet ’Lettere containere’ har vist, at det er muligt gøre kørsel med containere mere energieffektivt end hidtil set.
Den nyudviklede container er 250 kg lettere end en standardcontainer og reducerer på den måde brændstofforbruget.
Projektet blev iværksat i 2013 med tilskud fra puljen til forsøg med energieffektive transportløsninger under Trafik- og Byggestyrelsen.
Udviklet af Jøni
Containeren er blevet udviklet af virksomheden Jøni Aabybro Aps, og den er med stor succes blevet brugt dagligt af virksomheden Daka i en forsøgsperiode henover efteråret 2014.
Projektet glæder Trafik- og Byggestyrelsen:
-Danmark har en målsætning om at sænke CO2-udledningen fra transporten. Det kræver, at vi øger vores anvendelse af alternative drivmidler som gas, el og brint, men vi skal også være innovative, når det gælder nye materialer og produktionsmetoder. Letvægtscontaineren er et godt eksempel på, at produktudvikling og nytænkning er vigtige skridt i retning af en grønnere transport, lyder det fra Janni Torp Kjærgaard, der er kontorchef i Center for biler og grøn transport i Trafik- og Byggestyrelsen.
Med brug af to letvægtscontainere i stedet for normale containere bliver den samlede vægtbesparelse 500 kg for et vogntog med lastbil og påhængsvogn. Denne vægtreduktion betyder, at det pågældende transportfirma dermed kan fylde 500 kg varer ekstra på vogntoget. I Dakas tilfælde svarer det til, at der kan fyldes 4-5 % ekstra varer på hvert vogntog, hvilket betyder, at 1 ud af 20 biler vil kunne undværes.
Venter stor interesse
Hos Jøni forventer direktør Jan Villadsen generelt stor interesse for letvægtsopbygninger.
-Vi oplever i stigende grad, at vores kunder har fokus på brændstofbesparelser. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tilbyde en container, der har smidt ganske mange kg sammenlignet med standardmodellen. Vores vurdering er, at mange virksomheder vil kunne spare betydelige summer på driften, hvis de vælger letvægtscontainere næste gang. Vi forsøger altid at reducere vægten på vores produkter og vi fik i projektet mulighed for at afprøve nye svejsemetoder samt ændringer i bearbejdning af stålplader.