Tysk kamp mod social dumping fortsætter
Kampen mod social dumping i transportsektoren har fuld opmærksomhed fra den tyske regering – og den vil fortsætte, indtil der er skabt et grundlag for stabile forhold på det tyske marked for vejtransport og logistik.
Det fremgik af den tyske transportminister Alexander Dobrindts tale torsdag aften ved årsmødet i den tyske vognmandsorganisation BGL i Hamburg. Ministeren fremhævede vanskelighederne ved, at markedet bruger social dumping som et decideret konkurrenceparameter.
Ministeren forklarede, at de tyske krav om minimumsløn skal ses som en del af kampen mod social dumping. Statssekretær for ministeren, Norbert Barthle, fulgte fredag op på ministerens udsagn ved at slå fast, at man fra tysk side vil have opklaret, hvordan EU-Kommissionen ser på chaufførers afholdelse af ugehvil. Får man ikke en afklaring, vil den tyske regering tage skridt til at fortolke reglerne, som det sker i Frankrig og Belgien – nemlig hvil uden for køretøjet.
Det oplyser direktør i NLA Søren Hyldstrup Larsen, der deltog i årsmødet. Dermed har end ikke Tyskland formået at få klare svar fra Kommissionen på helt centrale spørgsmål.
EU bærer hovedansvaret
Den faste holdning hos den tyske regering er forståelig, mener DTLs adm. direktør Erik Østergaard:
-EU bærer nemlig hovedansvaret for, at de enkelte lande tager sagen i egen hånd, når de ved selvsyn kan se, at den sunde konkurrence slår over i forskellige krumspring, der skruer spiralen i bund og ender i social dumping. EU har ikke kendt sin besøgelsestid på trods af, at situationen nu har bestået i en årrække og kun eskaleres til det værre. Når først Tyskland har mistet tålmodigheden, er det et vink med en vognstang til både Kommission og Parlament. Det har vel aldrig været meningen, at nationale markeder skal ødelægges, fordi det indre marked i praksis er dysfunktionelt på transportområdet.
Ifølge Søren H. Larsen har BGL udtrykt bekymring for måden, hvorpå systemet med minimumsløn administreres og kontrolleres og opfordrer den tyske regering til at finde nye veje i administrationen, såsom et online underretningssystem. I dag fungerer ordningen som en fax-indberetning.
Stigende chaufførmangel
Statssekretær Barthle var på årsmødet også inde på de omfattende problemer i Tyskland med at rekruttere chauffører til erhvervet. 43 pct. af de tyske chauffører er over 50 år, og om 5 år forventes der at mangle ca. 20.000 chauffører, hvis udviklingen fortsætter.
Tyske virksomheder, der mangler kvalificerede chauffører med de nødvendige sprogkundskaber, bakker derfor i følge NLA-direktøren op om den tyske minimumsløn, hvis det effektivt kan omfatte alle og dermed bidrage til at løfte kvaliteten i erhvervet.