Rapport giver panderynker
Alkohol er årsag til en meget stor del af de trafikulykker, der sker i de sene aftentimer og om natten. Både bilister og fodgængere med høje promiller er til stor fare for sig selv og andre.
Det viser en ny undersøgelse, som Havarikommissionen for vejtrafikulykker offentliggør i dag.
Kommissionen anbefaler derfor forstærket politikontrol og krav om, at dømte spiritusbilister får installeret alkolås.
Uopmærksomhed
En del af ulykkerne i undersøgelsen skete i forbindelse med arbejdsrelateret kørsel, hvor man færdes i trafikken om natten enten til eller fra arbejde eller i arbejdstiden.
I disse ulykker betød bl.a. uopmærksomhed og træthed, at førerne ikke fik orienteret sig godt nok eller decideret faldt i søvn. Kommissionen anbefaler på den baggrund flere rumleriller, at brugen af træthedsalarm i biler udbredes, og at der fortsat er fokus på at få fortalt bilisterne, at træthed øger risikoen for at blive involveret i en trafikulykke.
En stor del af de ulykker, der indgår i undersøgelsen, er soloulykker med mænd i alderen 18-50 år, der var på vej til eller fra et socialt arrangement, hvor der havde været alkohol indblandet. De kørte typisk galt i et sving i stærkt påvirket tilstand og ofte ved meget høj hastighed. Størstedelen havde en promille over 1, og dem med en mindre promille var samtidig påvirket af narkotika.
I de ulykker, der involverede fodgængere, kan det i alle tilfælde slås fast, at de samme ulykker ikke ville være sket i dagslys.
-I ingen af de undersøgte fodgængerulykker havde fodgængerne lyst tøj, reflekser eller reflekterende materiale på tøjet. Så der er virkelig grund til at minde om, hvor vigtigt det er, at fodgængere bruger reflekser, understreger Mette Fynbo, som derudover peger på, at flere biler bør udstyres med avanceret nødbremsesystem med fodgængerdetektor.
Flere dødsfald i ulykker om natten
Af de 27 ulykker i undersøgelsen var der fem dødsulykker, og personskaderne var generelt alvorlige.
-Ulykkesstatistikken viser, at 20 procent af alle dødsulykker sker om natten, selvom natulykker kun udgør 15 procent af alle trafikulykker. Dette forhold understreger sammen med de alvorlige personskader i undersøgelsen, at der er et stort potentiale i at forebygge denne type ulykker, siger kommissionens læge Lars Binderup Larsen.
Vejtræer for tæt på vejen og biler af ældre dato var i flere tilfælde med til at forværre personskaderne. Analysen af ulykkerne viser, at ulykkerne i 70 procent af tilfældene kunne være undgået eller personskaderne ville have været mindre, hvis bilerne havde haft det nyeste sikkerhedsudstyr.