Kør uden om køen
Danske trafikkanter spilder tid for milliarder af kroner, når de hænger fast i køer i myldretiden. Dertil kommer prisen i form af øget brændstofforbrug, mere luftforurening og større CO2-udledning.
Navigations-kæmpen TomTom har længe tilbudt brugerne – både dem i personbiler og dem i den tunge trafik – realtidsdata om trafiksituationen via deres TomTom GPS-navigationsanlæg, app’s på smartphone eller TomToms kombinerede navigations-/kommunikations-/flådestyringsterminaler i køretøjerne.
- Det handler om at spare tid og brændstof og i sidste ende CO2 i trafikken. Det kan vores løsning hjælpe med, fordi vi ikke bare indregner eventuelle forsinkeler på ruten i ruteplanlægningen på brugerens enhed. Brugeren bliver også præsenteret for alternative ruter, der betyder han eller hun kan køre uden om køen, fortæller Michael Rasmussen, der er landechef for TomTom Telematics i Danmark.
Han er en af talerne på Driving Green-konferencen, der afholdes i København i dag og i morgen.
Gevinster
TomTom indsamler relevante trafikdata fra en række kilder. Dels fra selskabets brugere, hvor enheden i køretøjet i anonymiseret form indberetter position og hastighed til TomToms servere. Disse realtidsdata kombineres så med informationer fra teleselskaberne om antallet af mobiltelefoner på en given vejstrækning og data fra Vejdirektoratet.
- Vores services TomTom Trafic og TomTom IQ Routes giver brugeren et brugbart overblik over trafiksituationen og forslag til alternative ruter. Vores erfaringer viser, at hvis fem til 10 procent af trafikkanterne anvender vores eller en tilsvarende løsning, så kan de skære op til fem procent af deres transporttid, siger Michael Rasmussen og tilføjer.
- Oven i kommer en brændstofbesparelse og så det faktum, at de ved at vælge en alternativ rute mindsker belastningen på den trængselsramte vejstrækning til gavn for de trafikkanter, der bliver på ruten.
Kør grønt
TomTom Telematics flådestyringsløsning til erhvervskunder – herunder lastbilvognmænd – kan udvides med et særligt ”kør grønt” modul, der også overvåger chaufførens kørestil. Det giver konkrete og brugbare data til chaufføren og vognmanden, der så kan forbedre kørevanerne.
- Det handler først og fremmest om at spare penge. Men det gavner også miljøet og i sidste ende klimaet, at der køres så brændstoføkonomisk som muligt, slutter Michael Rasmussen.