Containerskibsfart står til tre år på vippen
Containerrederierne må kæmpe med pressede fragtrater i de kommende 36 måneder. Det spår Drewrys shippinganalytikere.
Det er en kombination opbremsningen i den globalde samhandel og alt for store ordrebøger, der er årsagen til de dystre udsigter for containerrederierne. En ringe udvikling i efterspørgslen og tiltagende overkapacitet udgør en giftig cocktail for sektoren, der i årevis har kæmpet med røde tal på bundlinjen.
Drewry vurderer, at den svækkede vækst i den globale økonomi betyder, at containervolumenerne kun vil vokse med 2,2 procent i indeværende år. Det er omtrent en halvering af de hidtidige forventninger. Denne opbremsning forventes at præge de efterfølgende år.
Samtidig vil containerrederierne øge deres kapacitet – der i forvejen er vokset voldsomt i de senere år – med yderligere 1,9 millioner TEU. Det svarer til en vækstrate på 7,7 procent.
Drewrys globale udbuds/efterspørgsels indeks er i år faldet til 91 (100 svarer til balance). Det er det laveste niveau siden 2009.
Udviklingen har allerede sat sig tydelige spor i spotraterne der er faldet til rekordlave niveauer – især på ruterne fra Asien til Europa, Asien til Mellemøsten og Asien til Sydamerikas østkyst.
Rederiernes forsøg på at hæve fragtraterne er da også slået fejl.
- Hvis det ikke var for de faldende priser på bunkerolie, så ville containerrederierne tabe penge, siger Neil Dekker, der er direktør for Drewry’s Container Shipping Research.
Flere rederier er begyndt at tage mere drastiske skridt, for at forbedre situationen, ved at fjerne kapacitet på bestemte trafikker. To alliancer har hver især nedlagt en Asien-Europa-rute, mens G6-alliancen har lukket to Stillehavs-ruter ned i vintersæsonen (det er dog normal sæsonpraksis i alliancen).
Maersk Line har indstillet en rute mellem Europa og Sydøstasien. Fem containerrederier har – efter et særdeles vanskeligt år – indstillet deres ugentlige service med Panamax-containerskibe på ruter mellem Asien og Sydamerikas østkyst.
Med en forventet tilgang på 1,3 millioner TEU i 2016 har Drewry’s analytikere svært ved at se, at index ikke vil falde yderligere næste år.
- Containerrederierne er midt i en overkapacitetskrise, der vil bliver forværret næste år. Krisens varighed er helt afhængig af, hvordan rederier og skibsejere vælger at adressere overkapacitetsproblemet. Aktørerne skal være villige til at oplægge en langt større andel af den globale containerflåde end de hidtil har været villige til at gøre. Hvis ikke, så står containerrederierne og skibsejerne over for en årelang krise med stigende finansielle problemer, siger Dekker.