RAL mindsker underskud
Lige nu sejler Royal Arctic Line på roligt vand økonomisk set. Halvårsresultatet før skat for 1. halvår af 2015 er et underskud på 15.1 millioner kroner mod et underskud på 31 millioner før skat i 2014. Men den positive økonomiske udvikling sættes under gevaldigt pres i de kommende år, med nødvendige investeringer i ny tonnage og infrastruktur.
- Det er en stejl bakke vi skal op ad, og vi nærmer os det tidspunkt, hvor stigningen begynder, siger bestyrelsesformand Kuno Fencker i en kommentar til tallene.
-Derfor har vi fuld fokus på omkostninger, og vil i den kommende tid supplere de allerede iværksatte tiltag, med yderligere tiltag der skal reducere omkostningerne.
I slutningen af i år, og i begyndelsen af 2016 leveres fem nye skibe til Royal Arctic Line, og i slutningen af 2016 forventes en ny havneterminal i Nuuk at stå færdig. Terminalen bygges af Sikuki Nuuk Harbour A/S, og Royal Arctic Line skal leje sig ind på de nye arealer.
- Skibe og havn er langsigtede investeringer. Det giver store forbedringer af den samlede infrastruktur, men det er ikke alle gevinster der kan høstes fra første dag. Omkostningerne derimod, slår igennem med det samme. Stabile fragtrater er vigtige for Grønland, og derfor skal vi reducere de omkostninger, som vi kender i dag, siger Kuno Fencker.
Bestyrelsesformanden understreger, at de kommende måneder skal bruges til at imødegå de udfordringer der kan ses i horisonten.
- Med en ny administrerende direktør, Verner Hammeken, der tiltrådte for en måned siden, er der igangsat tiltag til simplificering og yderligere omkostningsreduktion samt yderligere tiltag. Hvilke tiltag, er det lidt for tidligt at svare på, men alle muligheder vil blive forfulgt, og selskabet er klar til at gentænke de måder opgaven løses på, og ændre de steder hvor det giver mening, slutter bestyrelsesformanden.