Dør-til-dør i hele Skandinavien
I transport- og speditionsfirmaet Uni-way A/S i Aalborg udgør transporter til Skandinavien 75 procent af den samlede forretning.
Med selskabets mange specialtrailere udføres både special- og traditionel transport i de nordiske lande, og det kræver ikke bare det rigtige materiel, men stiller også store krav til chaufførerne.
Fra fire til ti ejere
Uni-ways historie tager sin begyndelse i april 1992, hvor transportfirmaerne Unifragt ApS og Scan-Way A/S blev lagt sammen til Uni-way A/S, og 23 år efter er selskabets kontor og terminal fortsat beliggende på Mineralvej i et af Aalborg større industrikvarterer.
Det seneste kvarte århundrede har som bekendt været kendetegnet ved, at samfundet som helhed, og dermed også transportbranchen, har oplevet voldsomme økonomiske rutsjeture. På trods heraf har det nordjyske selskab formået at drive så dygtig transportvirksomhed, at tallene i bunden af samtlige årsregnskaber siden stiftelsen har været sorte. Således også under finanskrisen.
Som en fremtidssikring af selskabet blev der i 2007 gennemført et generationsskifte, der betød, at de fire ejere fik selskab i ejerkredsen af seks af selskabets medarbejdere, hvorved den samlede ejerkreds kom op på ti. Dermed kom der nye, yngre og dygtige kræfter til ledelsen. Tre af de nu tidligere ejere har i mellemtiden afhændet deres aktier som et naturligt led i generationsskiftet, og dermed udgør syv personer i dag ejerkredsen i Uni-way A/S.
Danske chauffører i Norden
75 procent af forretningen udgøres af transporter til og fra Skandinavien, hvor Sverige udgør cirka halvdelen. De sidste 25 procent er vejtransport til kontinentet samt sø- og luftfragt. Mellem 40 og 50 biler kører fast i de nordiske nabolande, og da tre ud af fire af selskabets gardintrailere er udstyret med baglift, udføres stort set alle transporter efter princippet dør-til-dør levering.
Uni-way råder over et bredt sortiment af materiel fra blandt andet gardintrailere med og uden lift til jumbotrailere, megatrailere og trucktrailere, og selskabet tilbyder daglige afgange af stykgods, part-loads og full-loads til både Sverige og Norge. På grund af det ofte sensitive gods og kørslernes øvrige art benytter Uni-way sig udelukkende af danske chauffører i Skandinavien, lyder det fra medejer og administrerende direktør, Claus Madsen:
- Det kræver en helt speciel knowhow at udføre specialtransporter. Det er nødvendigt, at chaufføren kan tale dansk og har den rigtige uddannelse. Derudover skyldes det, at mange af vores kunder simpelthen ønsker og forlanger danske chauffører, siger Claus Madsen, der har været en del af Uni-way i 14 år – de sidste to år som administrerende direktør.
Han tilføjer dog, at når det kommer til transporter på det europæiske kontinent, benytter Uni-way sig gerne af både danske og udenlandske chauffører.
Man skal opdage nicherne
Uni-way deltog i flytningen af de aalborgensiske spritfabrikker til Norge, men herudover består forretningen først og fremmest af en fast trafik til især byggepladser i Sverige og specialtransporter af landbrugsmaskiner, mejeritanke og naceller for vindmøllebranchen.
Selskabet har ingen egne biler, men råder over 70 trailere, heriblandt 15 specialtrailere. Senest har Uni-way investeret i en dobbeltudtrækker til 30 meter, fortæller Jan Rømer, der er en af selskabets oprindelige ejere og især beskæftiger sig med transport i Sverige.
- Det gjorde vi, fordi vi ude hos kunderne kunne mærke, at der var det behov. På den måde prøver vi hele tiden at være i dialog med kunderne om, hvad de har af ønsker, siger Jan Rømer og fremhæver især Uni-ways relativt beskedne størrelse, der kan give kunderne et højt service- og fleksibilitetsniveau.
- Vi kan ikke konkurrere på prisen med de store. Til gengæld kører vi, når kunderne vil, og hvorhen de vil. Vi siger aldrig nej til opgaver, vi kan løse. Men vi er heller ikke bange for at sige nej til opgaver, vi ikke kan løse, for hvis man gaber over for meget, kan man måske ikke holde det, man lover, siger Jan Rømer og Claus Madsen nikker bekræftende:
- Man skal fastholde dét, man er god til. Samtidig skal man også være åben over for nye muligheder og nicher inden for transportområdet, siger den administrerende direktør.
Uni-way A/S beskæftiger 20 medarbejdere.
Billedtekster:
Administrerende direktør Claus Madsen (tv) og Jan Rømer udgør to ud af Uni-ways syv ejere. Foto: Anders Per Gajhede.
Åben ligeud trailer transporterer understel til silo. Foto: Uni-way.