23948sdkhjf

Bogieløft på tandemaksel

Giver bedre vejgreb og lavere brændstofforbrug.

Volvo Trucks lancerer nu tandemakselløft. Den nye funktion er beregnet til tunge transporter, hvor der køres med læs den ene vej og uden læs den anden, f.eks. ved tømmertransport eller anlægstransport.

-Med tandemakselløft kan den bageste drivaksel i en tandem deaktiveres, og hjulene kan hæves op fra vejen, når lastvognen kører uden læs. Dette giver mange fordele, og den største er brændstofbesparelser. Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet kan der spares op til fire procent brændstof i sammenligning med at køre med alle aksler sænket, siger Jonas Odermalm, chef for anlægssegmentet hos Volvo Trucks.

Ved at erstatte differentialespærren i den forreste tandemdrivaksel med en klokobling kan den bageste tandemdrivaksel deaktiveres og hæves. Chaufføren har dermed adgang til både kraften og kapaciteten fra to drivaksler (6x4), men også den større manøvredygtighed fra en enkelt drivaksel (4x2). Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet reduceres vendediameteren desuden med en meter, og der opstår mindre slitage på dæk og affjedringssystemer.

-Tandemakselløft er perfekt til transporter, hvor underlaget eller totalvægten kræver en lastvogn med tandemtræk, men hvor lastvognen kører uden læs eller med et meget let læs på vej tilbage. På glatte eller bløde overflader kan chaufføren øge trykket på den forreste aksel ved at hæve den bageste drivaksel. Det giver et bedre vejgreb og reducerer risikoen for at køre fast, forklarer Jonas Odermalm.

Med tandemakselløft får chaufføren også en bedre komfort under kørsel uden læs, hvilket i mange tilfælde svarer til 50 procent af driftstiden. Støjniveauet i førerhuset er lavere, og vibrationerne i rattet reduceres, når kun dækkene fra én drivaksel er i kontakt med vejen.

Tandemakselløft fås til Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094